Citroën heeft het vandaag aangekondigd: het team zal in 2017 beroep doen op Kris Meeke, Craig Breen en Stéphane Lefebvre om de officiële C3 WRC’s te besturen.

Aan het begin van het seizoen zal het team maar twee wagens per wedstrijd inzetten, waarbij Breen en Lefebvre elkaar afwisselen naast Meeke, alvorens over te schakelen naar een volledig team zodra mogelijk.

meeke-k-10-xl

De beslissing is dus gevallen: Neuville gaat niet naar Citroën… Citroën schuift het argument naar voren dat het zijn « jonge piloten » wil vormen – de 26-jarige Craig Breen en de 24-jarige Stéphane Lefebvre – in plaats van in 2017 voor de constructeurstitel te gaan.

20160085911

Een argument dat moeilijk te vatten is want dit soort strategische beslissing wordt niet in oktober genomen wanneer de onderhandelingen zich sinds september in de eindfase bevinden.

De inhoud van deze communicatie buiten beschouwing gelaten lijkt het er eerder op dat er andere redenen zijn waarom Thierry Neuville en Citroën geen akkoord konden bereiken.

lefebvre-50-xl

Toonden Thierry en zijn entourage zich te veeleisend, met het aanbod van Hyundai achter de hand, en zijn de gesprekken hierop spaak gelopen? Was de duur van het contract – slechts 1 jaar in plaats van 2 of 3 – een bron van onenigheid? Of moest Citroën het op de valreep met minder middelen stellen?

In ieder geval wijst deze line-up, naast de risico’s die hij inhoudt, op een zeker gebrek aan ambitie waaraan we niet gewend zijn bij de Franse constructeur.

neuville-t30-xl

Nu rest er Thierry geen andere keuze dan een verlengd verblijft bij Hyundai, voor één jaar alvorens over te stappen naar VW? Of voor meerdere jaren? We zullen het weldra weten.

De sfeer in het Koreaanse kamp zal misschien niet ideaal zijn. Neuville zal moeten leren leven met een WRC 2017 waarbij hij niet veel inbreng gehad heeft tijdens de ontwikkeling, en waarmee hij nog niet getest heeft, in tegenstelling tot zijn teamgenoten.