Het duel tussen Porsche en Toyota in de Sarthe kon deze namiddag eindelijk officieel beginnen: De twee merken vochten tijdens de enige vrije training van de dag om tienden van seconden. Vijf minuten voor het einde was de snelste tijd nog in handen van de Toyota TS050 Hybrid nr 7 van Kobayashi-Conway-Sarrazin tot Neel Jani zijn wagen vlak voor het einde bovenaan de tabellen plaatse.

De Zwitser, die de Porsche 919 Hybride nr 1 deelt met André Lotterer en Nick Tandy, reed een ronde in 3’20″362, zes tienden sneller dan de beste Toyota. De tweede 919 bestuurd door Bernhard-Hartley-Bamber was goed voor de derde tijd op 1″325. De Toyota’s TS050 nr 8 van Buemi-Davidson-Nakajima en nr 9 van Kunimoto-Lopez-Lapierre vervolledigen de top 5.

In de LMP2 categorie domineerden de Oreca 07 chassis. G-Drive Racing had het laatste woord dankzij Alex Lynn. De Brit zette een 3’30″363 neer aan het stuur van de proto met nr 26. De oranje bolide werd gevolgd door de twee Vaillante Rebellion’s, waar het nr 13 van Piquet Jr-Heinemeier Hansson-Beche sneller was dan nr 31 van Senna-Prost-Canal. De eerste niet-Oreca was de Dallara nr 27 van SMP Racing met Sirotkin-Aleshin-Shaitar op de elfde plaats in zijn klasse.

In GTE was Ferrari het snelst in de « Pro » divisie met een snelste tijd van 3’54’’832 voor de AF Corse 488 nr 71 van Bird-Rigon-Molina. Achter de mooie Italiaanse kwamen de Aston Martin Vantage nr 97 van Turner-Adam-Serra en de AF Corse Ferrari 488 nr 51 van Calado-Pier Guidi-Rugolo. In « Am » domineerde de Aston Martin Vantage nr 98 van Lauda-Lamy-Dalla Lana. Dries Vanthoor stond derde met de Ferrari 488 nr 84 van JMW terwijl Stéphane Lémeret allerlaatste was met de Proton Porsche 911 RSR nr 88, maar hij heeft zijn laatste woord niet niet gezegd !