Porsche toonde zich het snelst in de vrije trainingen maar het antwoord Toyota bleef niet uit in de eerste kwalificatiesessie die deze woensdag tussen 22u en middernacht gehouden werd. De sessie liep 20 minuten vertraging op omdat er enkele vangrails hersteld moesten worden na een crash tijdens de vrije training van de Road to Le Mans.

Kamui Kobayashi was de snelste en heeft samen met zijn teamgenoten Mike Conway en Stéphane Sarrazin op de Toyota TS050 Hybrid nr 7 de voorlopige pole in handen. Maar de Japanner kon geen vrije ronde rijden en ging niet voluit, wat beteken dat de tijden vandaag waarschijnlijk nog verbeterd zullen worde…

« Ik had wat verkeer tijdens mijn snelste ronde, wat een beetje frustrerend is », geeft Koba toe. « Het is mooi dat we voorlopig de pole in handen hebben. We hebben veel vooruitgang geboek met de wagen en ik heb aan het einde van de middag vertrouwen gewonnen. De kwalificaties zijn niet prioritair in een wedstrijd over 24 uur. We moeten ons verbeteren in de langere relais. We moeten klaar zijn voor deze lange wedstrijd. »

Toyota behaalde de dubbel met het nr 8 van Buemi-Davidson-Nakajima op de voorlopig eerste lijn. De beste Porsche 919 Hybrid, het nr 2 van Hartley-Bernhard-Bamber, werd derde voor de Toyota nr 9 van Lopez-Lapierre-Kunimoto en de Porsche nr 1 van Jani-Lotterer-Tandy. Maar de Duitsers concentreerden zich vooral op hun aanpak van de race…

In LMP2 viel de spanning te snijden. De Manor Oreca’s van Jean-Eric Vergne en Vitaly Petrov hadden lang de beste tijden op de tabellen, tot Bruno Senna (Oreca nr 31 Vaillante Rebellion) en Matthieu Vaxivière (Oreca nr 28 TDS Racing) in de slotminuten de aanval openden, waarbij de Fransman en zijn teamgenoten Emmanuel Collard en François Perrodo de beste tijd lieten noteren.

De tweede tijd was voor Senna-Prost-Canal op de eerste « Vaillante » voor de Oreca nr 25 van CEFC Manor TRS Racing van Gonzalez-Trummer-Petrov. De Dallara’s kenden problemen. Het nr 47 van Cetilar Villorba Corse viel stil aan de ingang van de pitlane en het nr van 27 SMP Racing kreeg te kampen met een beginnend brandje aan Mulsanne. Het nr 29 van Racing Team Nederland met Lammers-Van Eerd-Barrichello, de eerste niet-Oreca op de 13e plaats in zijn klasse, vertraagde ook even plotseling aan de Dunlop brug.

Na Ferrari tijdens de vrije training was het Aston Martin dat in GTE-Pro de bovenhand nam met de Vantage nr 95 van Thiim-Sorensen-Stanaway. De groene bolide werd op de hielen gezeten door de AF Corse Ferrari 488 nr 71 van Rigon-Bird-Molina en nr 51 van Calado-Pier Guidi-Rugolo. Aston Martin stond ook bovenaan in GTE-Am met de pole voor het nr 98 van Lamy-Lauda-Dalla Lana. De zevende plaats was voor Stéphane Lémeret met de Proton Porsche 911 RSR nr 88, net voor Dries Vanthoor met de Ferrari 488 nr 84 van JMW.