De proto’s misten betrouwbaarheid

Dylan Derdaele, Yannick Hoogaars, Kenneth Heyer, Marc Goossens et Peter Hoevenaars ont su éviter tout gros problème avec leur Porsche 991. (photo J. Letihon)

Dylan Derdaele, Yannick Hoogaars, Kenneth Heyer, Marc Goossens en Peter Hoevenaars wisten alle grote problemen vemijden met hun Porsche 991. (foto J. Letihon)

Belgium Racing heeft zich van een plaats in de geschiedenisboeken verzekerd door een vierde opeenvolgende keer de 24 Hours of Zolder te winnen. Dylan Derdaele, Yannick Hoogaars, Kenneth Heyer, Marc Goossens en Peter Hoevenaars wonnen in hun Porsche 991 #99 van het Limburgse Belgium Racing na 754 ronden de strijd tussen GT’s en prototypes. Ze hielden aan de meet merkgenoten Koen Wauters, Lieven Goegebuer, Xavier Stevens, Nicolas Vandierendonck en Jeffrey Van Hooydonck in de MExT Racing Team Porsche 991 #8 af, terwijl de Zwitserse Ligier JS 53 Evo 2 #66 van Nico Stuerzinger, Mike Fenzl, Marcel Meier, Dario Pergolini en Pieder Decurtins als best geklasseerd prototype het algemene podium vervolledigde. Marc Goossens won de Zolderse klassieker daarenboven voor de zesde maal in zijn carrière, een record dat de Gelenaar deelt met Limburger Anthony Kumpen.

De dominatie van de Norma M20 FC ook bestuurd door Luc De Cock, Sam Dejonghe en Tim Joosen werd gestopt door een crash van Fred Bouvy zondag ochtend. (foto J. Letihon)

De dominatie van de Norma M20 FC ook bestuurd door Luc De Cock, Sam Dejonghe en Tim Joosen werd gestopt door een crash van Fred Bouvy zondag ochtend. (foto J. Letihon)

De 24 Hours of Zolder 2016 is uitgedraaid op een ware slijtageslag. Lange tijd leek de Deldiche Racing Norma M20 FC #701 van Luc De Cock, Sam Dejonghe, Tim Joosen en Fred Bouvy het eerste prototype dat zou zegevieren in de geschiedenis van de 24 Hours of Zolder, maar een crash van laatstgenoemde piloot op zondagochtend deed de ambities van de leiders in het Belcar Endurance Championship 2016 de das om. Op dat ogenblik telde de leider zo’n 8 ronden voorsprong op de Porsche #99. In de slotfase van de wedstrijd viel de Deldiche-auto zelfs van het algemene podium, na nieuwe elektrische euvels; uiteindelijk zouden De Cock-Dejonghe-Joosen-Bouvy als vijfde algemeen eindigen, tweede bij de prototypes.

Koen Wauters, Lieven Goegebuer, Xavier Stevens, Nicolas Vandierendonck et Jeffrey Van Hooydonk ont offert le doublé à Porsche avec la 991 du MExT Racing. (photo J. Letihon)

Koen Wauters, Lieven Goegebuer, Xavier Stevens, Nicolas Vandierendonck en Jeffrey Van Hooydonk zorgden voor een Porsche-dubbel met de 991 van MExT Racing. (foto J. Letihon)

Ook de PK Carsport Wolf GB08 #24 van Anthony Kumpen, Bert Longin, Frank Beliën en Kris Cools verdween uit de wedstrijd na technische averij; de bolide was in het eerste wedstrijdkwart nog opgeklommen naar de bovenste plaats in de tabellen. Merkgenoten Stienes Longin, Thomas Piessens, Sven Van Laere en Al-Hamad Amro (Bas Koeten Racing Wolf GB08 #11) kenden eveneens hun schare pech en zouden als 17de algemeen en derde in de klasse eindigen, ondanks dat ze bij de start op zaterdag om 16.30 voor 28.000 toeschouwers als leider de genaamde Eerste Linkse indoken. Onder meer elektrische problemen en een brand sloegen het Nederlandse prototype ver terug in het klassement, maar het rijderskwartet was vastbesloten de finish te halen en vocht zich met het mes tussen de tanden terug de top 20 in.

Latere winnaar Belgium Racing bleef grotendeels gespaard van pech en had ook enkele malen geluk met het wisselen van slicks naar regenbanden. Daar waar de prototypes problemen hadden, concentreerden de troepen van Patric Derdaele en Jan Gabriëls zich op hun eigen wedstrijd; een aanpak die wederom vruchten afwierp.

« Het is gelukt, de overwinning is binnen! » juichte Dylan Derdaele aan de finish. « Voor de start leek het langs zeer onwaarschijnlijk dat we na de triomfen van de afgelopen jaren opnieuw zouden zegevieren, maar ik hoopte wel zeer hard dat we opnieuw met de overwinning zouden gaan lopen. Nadat we al driemaal gewonnen hadden de voorbije edities, was er zoveel wil om die vierde opeenvolgende zege te pakken. Het zal heel moeilijk worden voor de concurrentie om dit huzarenstukje te herhalen en daar zijn we als team zeer trots op. Zo’n resultaat behaal je niet zonder maandenlange voorbereiding en als alle puzzelstukjes dan in elkaar vallen, is dat fantastisch. »

Net naast het algemeen podium, maar op een knappe derde plaats in Belcar 1 eindigde de tweede Porsche 991 van Belgium Racing. Het exemplaar met startnummer #2 kreeg de sporen door Pedro Bonnet, Christoff Corten, Danny De Laet en de gebroeders Hans en Frank Thiers. Laatstgenoemden ruilden deze race hun Ferrari Challenge in voor de Belgium Racing Porsche in een poging de achterstand in het kampioenschap op de MExT Racing Porsche te verkleinen. MExT Racing kende geen vlekkeloze wedstrijd, met onder meer een kapotte steekas die de Porsche 991 een 45-tal minuten in de box hield voor herstellingen. In het kampioenschap doet MExT Racing wel een goede zaak, het is opgeklommen naar de leiding in de puntenstand, een plaats die het moet delen met Deldiche Racing.

Avec son frère Maxime, Jean Glorieux et Max Van Splunteren, Guillaume Dumarrey a sans doute fait un grand pas vers le titre dans la BMW M235i Racing Cup. (photo J. Letihon)

Met zijn broer Maxime, Jean Glorieux en Max Van Splunteren heeft Guillaume Dumarrey waarschijnlijk een grote stap gedaan naar de titel in de BMW M235i Racing Cup. (foto J. Letihon)

In Belcar 3 pakte kampioenschapsleider Guillaume Dumarey samen met broer Maxime, Jean Glorieux en Max Van Splunteren de zege. Eerstgenoemde versterkt bovendien zijn leidersplaats in de BMW M235i Racing Cup Belgium gezien de PK Carsport BMW M235i Racing Cup #240 ook na 12H en 18H als eerste geklasseerd werd binnen de cup. Enkel na 6H wedstrijd, toen er een eerste maal punten te verdienen waren, moest hij de eerste positie laten aan het exemplaar van Team Dejonckheere, in de handen van Bert Redant, Pieter Vanneste, Matthieu De Robiano en Benoit Semoulin. Uiteindelijk zou dit viertal als tweede mee op het podium mogen, terwijl VR / Qvick Racing (#34) met Dirk Van Rompuy, Erik Qvick, Vincent Verschueren en Nico Verdonck de laatste podiumtrede bezette.

Door slechts 13 keer door de pitstraat te passeren met hun BMW 120d behaalden Patrick Beliën, Dimitri Cuyvers, Guino Kenis en Bas Leinders een schitterende 6de plaats. (foto J. Letihon)

Door slechts 13 keer door de pitstraat te passeren met hun BMW 120d behaalden Patrick Beliën, Dimitri Cuyvers, Guino Kenis en Bas Leinders een schitterende 6de plaats. (foto J. Letihon)

Belcar 4 was zonder meer een kolfje naar de hand van Beliën Motorsport; Patrick Beliën, Dimitri Cuyvers, Guino Kenis en Bas Leinders passeerden tijdens de ganse 24 Hours of Zolder slechts 13 keer door de pitstraat en klom in de algemene rangschikking op tot de zesde positie. Hierdoor wonnen ze soeverein in de klasse, voor de HOFOR-Racing BMW M3 #53 van Michael Kroll, Chantal Kroll, Roland Eggiman, Bernd Kuepper en Christiaan Frankenhout en de Comparex Racing BMW #21 van Steve Vanbellingen, Wiebe Wijtzes, Tom Van Rompuy en Johan Huygens.

Met Benoît Philips domineerden Luigi, Giovanni en Lorenzo Donniacuo de klasse 5.

Met Benoît Philips domineerden Luigi, Giovanni en Lorenzo Donniacuo de klasse 5.

In Belcar 5 domineerde de GD Sport BMW Clubsport #58 van Luigi Donniacuo, Giovanni Donniacuo, Lorenzo Donniacuo en Benoit Philips. Bernard Claes, normaliter de vaste teamgenoot van winnaar Benoit Philips, eindigde met teamgenoten Jimmy De Breucker, Bart Van Haeren en Cédric Wauters in de QSR Racing BMW Clubsport #57 op een verdienstelijke tweede plaats, voor het exemplaar #50 van vader en zoon Davy en Vincent Convents, Steve Raymaekers en Kurt Bultynck.

In dezelfde categorie finishte de Mazda MX-5 met journalisten Xavier Daffe, Benoît Galand, Benoît Lays, Maxime Pasture en Hans Dierckx na een regelmatige wedstrijd als 34ste.

Aan de 24 Hours of Zolder nam dit jaar ook een trio Volkswagen Golf V Cup TDI, ingezet door Fast and Fun. Het exemplaar met startnummer 74 van Fernando Navarrete, Antonio de la Reina, Busián Fontán, Samuel Gómez, Moises Medina en Stephane Cottrell kreeg al vroeg in de race af te rekenen met problemen en zag de finish niet. De zusterwagens met startnummer 75 (Ruud Steeghs, Steve Claeys, Eric Delneste en Simon Lurkin) en 76 (Kurt Heirman, Olivier Debroux, Eric Dewaelheyns, Quentin Niclot) sloten respectievelijk als 36e en 37e af.

De volgende wedstrijd van het Belcar Endurance Championship is de seizoensfinale in het kader van het American Festival op 9 en 10 oktober. Gezien zowel het MExT Racing Team als Deldiche Racing de leidersplaats in de tussenstand delen, zal de afsluiter van het Belcar Endurance Championship dus bepalen over wie aan het einde van het seizoen met de grootste beker naar huis mag.

Uitslag (onder voorbehoud)
1. Derdaele-Hoogaars-Heyer-Goossens-Hoevenaars (Porsche 991) 754 r.
2. Goegebuer-Wauters-Stevens-Vandierendonck-Van Hooydonk (Porsche 991) 733 r.
3. Stuerzinger-Fenzl-Meier-Pergolini-Decurtins (Ligier JS 53 Evo2) 729 r.
4. Thiers-Thiers-De Laet-Bonnet-Corten (Porsche 991) 723 r.
5. De Cock-Joosen-Dejonghe-Bouvy (Norma M20 FC) +25″978
6. Beliën-Cuyvers-Kenis-Leinders (BMW 120d) 706 r.
7. De Tavernier-Vervisch-Soenen-Jonckheere (Porsche 991) 702 r.
8. Dumarey-Dumarey-Van Splunteren-Glorieux (BMW M235i Cup) 696 r.
9. van der Straten-De Latredu Bosqueau-Paisse-Vanloocke-Close (Focus V8) 690 r.
10. Redant-Vanneste-De Robiano-Semoulin (BMW M235i Cup) 689 r.
11. Kroll-Kroll-Eggiman-Kupper-Frankenhout (BMW M3) 687 r.
12. Van Rompuy-Qvick-Verschueren-Verdonck (BMW M235i Cup) +12″719
13. Vanbellingen-Wijtzes-Huygens-Van Rompuy T. (BMW M3 GTR) 670 r.
14. Franssen-Franssen-Bruynoghe-Nivarlet-Molenaar (BMW M3 E46) +0″177
15. Eyckmans-Smets-Van Kelst-Verbeke (BMW M235i Cup) 666 r.
16. Vannerum-Vannerum-Behets-Steveny (BMW M235i Cup) 660 r.
17. Longin-Piessens-Van Laere-Amro (Wolf GB08) 658 r.
18. Clarke-Atkinson-Scheuschner-Still (BMW M235i Cup) +55″349
19. Beckers-Van Samang-Van Delm-Van Samang (BMW M235i Cup) 655 r.
20. Van de Water-Beyers-Deckers-Dierckx (BMW M235i Cup) 648 r.
21. Baelus-Lievens-Van Geel-Lievens (BMW M235i Cup) +2″077
22. Donniacuo-Donniacuo-Donniacuo-Philips (BMW Clubsport) 645 r.
23. De Breucker-Van Haeren-Wauters-Claes (BMW Clubsport) 634 r.
24. Convents-Convents-Raymakers-Bultinck (BMW Clubsport) +21″066
25. Tuytte-Verhaeren-Puype-Verbesselt (BMW M235i Cup) 632 r.
26. Tischner-Tischner-Becker-Schelp-Scharmach (BMW M3 E46) 630 r.
27. Briody-Euser-Lambregs-Boehnisch-Hermans (BMW Clubsport) 629 r.
28. Claes-Sanen-Van Woensel (BMW Clubsport) +9″887
29. Kluyskens-Vandekerckhove-De Landsheere-Engelen (BMW Z3M) 626 r.
30. Van den Hove-Bradt-Voet-De Coninck (BMW 120d) 621 r.
31. Timmers-Michiels-Uylenbroeck-Janssens-Zeeuw (BMW Clubsport) 616 r.
32. Hermans-Lammens-Paittala-Lammens-Bozo (BMW E90 325i) 603 r.
33. De Kerpel-De Kerpel-Vermeulen-Van Asch (BMW M3) 602 r.
34. Lays-Daffe-Dierckx-Galand- Pasture (Mazda MX-5) +31″282
35. Suffeleers-Kuus-Aelaerts-Geelen (Ford Mustang) 596 r.
36. Heirman-Debroux-Dewaelheyns-Niclot (VW Golf V Cup TDI) 595 r.
37. Steeghs-Claeys-Delneste-Lurkin (VW Golf V Cup TDI) 575 r.
38. Gillon-Kruger-Moortgat-Ooms-Dupont (BMW M235i Cup) 549 r.
39. Van Doorslaar-Ceuppens-Ceuppens-Geeraerts-Van Elderen (BMW Clubsport) 531 r.
40. Thienpont-Branckaerts-Sels-Sels-Van Gansen (Saker RAPX) 529 r.
41. Carlier-Carlier-Van der Vreken-Coddens-Coddens-Bruneel (BMW E36 325) 507 r.
42. Sliphorst-Izelaar-De Jonge-Gesman (BMW Clubsport) 502 r.

Belcar Endurance Championship

1. #701 Deldiche Racing & #8 MExT Racing Team 732; 3. #2 Thiers 704; 4. #240 PK Carsport 689; 5. #11 Bas Koeten Racing 678; 6. #235 Team Dejonckheere 644; 7. #34 VR/Qvick Racing 636; 8. #21 Comparex Racing 614; 9. #57 QSR racing 607; 10. #33 Speedlover 595

Belcar 1: 1. MExT Racing Team 490; 2. Thiers 469: 3. Speedlover 446

Belcar 2: 1. Deldiche Racing 490; 2. Bas Koeten Racing 466; 3. Mc Donald’s racing 277

Belcar 3: 1. PK Carsport 485; 2. Team Dejockheere 456; 3. VR/Qvick Racing 450

Belcar 4: 1. Comparex Racing 472; 2. Beliën Motorsport 390; 3. EMG Motorsport 370

Belcar 5: 1. QSR Racing 472; 2. CK Mechanics 431; 3. Offenga Racing 428