Voortbordurend op een grootse en mooie editie van de 24 Uren 2CV, zullen de race-eendjes en de C1 van de ondertussen befaamde en beruchte Racing Cup elkaar volgende zaterdag voor de laatste keer van het seizoen terugzien. Koers dus naar het land tussen Samber en Maas en het Circuit Jules Tacheny in Mettet voor een ééndaags treffen met een wedstrijd van 6 uren. Daaraan nemen goed vijftig bolides deel, 2CV en C1 bij elkaar…

We zijn zeer opgetogen met dit succes voor onze Finale”, legt Robert Van Gysegem uit, de voorzitter van de 2CV Racing Teams. “Hoe deze belangstelling verklaren? Het is alvast de laatste wedstrijd van het seizoen, voordat er meerdere maanden van inactiviteit in de sport zullen zijn. Vervolgens is er onze politiek van een deelname aan het ganse kampioenschap, met als gevolg dat de wedstrijd in Mettet aan alle anderen wordt aangeboden ingeval van deelname. Het is een interessante formule die blijkbaar veel bijval kent. En tenslotte wordt deze wedstrijd, zoals de traditie het wil, gevolgd door onze jaarlijkse prijsuitreiking in een feestelijke sfeer. Het is de gelegenheid voor alle teams om zich te ontspannen van zodra de finishvlag is gevallen. Deze keer hebben we de zanger Epolo uitgenodigd om de ambiance er in te houden, het zal lastig worden om op je stoel te blijven zitten. En dat is zoveel te beter! Ook dat is de sfeer in de 2CV en C1…”

Zo’n 22 ‘2CV’ zullen op de startgrid staan. In afwezigheid van de recente winnaar van de 24 Uren, ligt de jacht op de laatste lauwerenkrans van het seizoen 2018 meer dan ooit open. Een groep favorieten zit samen in de categorie ‘Hybride’ waaronder de #1 JMCE Racing 1 (Licops-Licops-Lacroix), de #3 Mickey Racing (Berben-Marquet-Marquet), de #8 Phoenix Racing Team (Piette-Hemroulle-Cuvelier), de #14 The Golden Horse (Blaise-Louys-Blaise), de #42 BNLL 1 (Car-Coppieters), de #43 Fast Rabbits (Lugens-Jossieaux-Courtois), de #53 van de Britten van Wingrove Racing (Dalkin-Cobb-Walhorn), de #61 van de Fransen van Meccano Car (Beaudry-Meunier), de #65 BNLL 2 (Crespin-Crespin), de #76 2BR Motorsport (Braun-Schiffers) en uiteraard de #129 FKR1 (Van Gysegem-Abrahams), die vastbesloten is het jaar op een hoge noot te eindigen! Net zoals alle anderen trouwens…

Aan de start vinden we slechts één ‘Prototype’, de #88 Racing Team Gaumais (Cousin-Dropsy) maar de strijd belooft intens te worden bij de ‘Améliorées’, met de #47 2CV Wet Dream Racing Team (Van Wijmeersch-Van Israel), de #72 van de Fransen van het Team Basket Club (Brisse-Morvant-Gablier) en de #90 van de Belgisch-Franse combinatie 2CV de Feu (Brethenoux-Brethenoux-De Well-Bernet) ! Het zal er heet aan toegaan…

Wat betreft de catégorie ‘Classique’, die de 2CV en Dyane groepeert die het dichtste bij de seriemodellen staan, daar wordt de uitstekende gezondheid van deze klasse bevestigd met aan de start de #24 TWG Racing Team (Schollart-Mertens), de #40 van de Fransen van 2CV GTE 40 (Bouche-Bourbonnois-Houdan), de #41 van de Belgisch-Franse combinatie van het Team Basket Club (Gablier-Gablier-Hoeymakers), de #375 van de Fransen van 2CV EGD Endurance (Ravin-Letot-Grafeaux-Daniel-Levasseur), de #435 van de Fransen van 2 Pattes Foll (Cannesant-Cannesant-Votte-Tailleur) en de #602 van de Fransen van BKS (Asselborn-Cadot-Mercier). Dat belooft…

Vermelden we nog dat voor de aanvang van deze finale Rudy Coppieters, de rijder op de #42, de dans leidt met 363 punten tegen 339 voor Bernard en Claude Crespin (#65), en 331 voor Laurent Jossieaux (#43) en het trio Licops-Licops-Lacroix (#1).

50 C1 Racing Cup kits gebouwd

Van de kant van de C1 Racing Cup, daar blijft het peloton maar aanzwellen, een situatie die we logisch zouden noemen… “We zitten inderdaad aan een vijftigtal kits die we al bouwden”, kondigt Léonard Licops, voorzitter van de C1 Racing Teams, aan. “Een trend die zich zeker zal doorzetten naar 2019, aangezien we voor de incentive die voorzien is voor zondag, dus de dag na de wedstrijd, al veel aanvragen hebben gehad van rijders die enkele rondes van het circuit willen afleggen met een van de drie C1’s die voor dit doel aanwezig zullen zijn in de paddock. Als er nog anderen zouden geïnteresseerd zijn, dan kunnen ze ons altijd vervoegen op zondagochtend in Mettet, de 20 euro regelen voor de afstand van verhaal en dan zullen we proberen om binnen de timing van de dag een plaatsje voor hen te vinden. Maar ik zou niet al te lang meer treuzelen…”

Op sportief vlak zijn het de #206 FSA 1 (Seeuws-Mans) en de #207 FSA 2 (De Wit-Agenais-Vanhercke) die vooraan in het peloton worden verwacht. Maar ze zullen gedurende 360 minuten onder druk gezet worden door de #201 FloRacing (Pirlet-Flohimont-Vandenberg), en ook door de  #203 203 Racing (De Maeyer-Kupper-Marcotty), #208 TD Racing (Tumson-Tumson), #211 JMCE (Licops-Licops), #212 Muppet Racing (Petit-Delvaux-Denis-Corthals), #215 MGC by TDS (van Rijckevorsel-Buret-Neirinck-Colson), #216 Ca Roule Racing (Muller-Muller-Laloux-Loly), #217 Meca Performance (Cagnina-Poncin), #218 GHC Racing (Les-Roskam-Les), #220 Club Automobile Francorchamps (Muraille-Beuler-de Robiano), #221 FloRacing (Maka-Couturier-Willems), #223 Kimy Racing (Matot-Matot-Matot), #227 Rouxhet Racing Team (Rouxhet-Rouxhet-Rouxhet-Rouxhet), #229 FKR 4 (Bouchereau-Houben-Larreur), #230 Kimy Racing 2 (Furlotti-Istas), #231 GabanSportAuto (Gaban-Machtelinckx-Ledoux), #232 Neo Speed by Kimy Racing (Do-Petralia-Le Leu), #233 Waza 1 (Mourialme-Van Hove-de Latre du Bosqueau), #235 Splimo by TDS (Monseur-Beauduin) en de #236 Mickey Racing (Bustin-Verleyen-Verleyen). We zegden het u al: de C1 Racing Cup gemeenschap groeit maar door. In Mettet worden ze nog vervoegd door twee Nederlandse equipes die ingeschreven staan als ‘Guest’. Het zijn de machines van Johan Kraan in handen van Kraan-Lekkerkerker (#549) en Kraan-Stiksma (#599).     

De kwalificatiesessie van De Finale @ Mettet heeft plaats van 09u00 tot 10u30, terwijl de laatste race van het seizoen volop zijn gang zal gaan tussen 11u50 en 17u50. Rijden maar!

Bron: Persbericht