25 jaar na de eerste verkiezing van de ‘4×4 van het Jaar’ is het aanbod zodanig uitgebreid dat de keuze er niet gemakkelijker op geworden is. « Gedoodverfde winnaars » bestaan niet, ieder jaar zet een zeer gemotiveerde jury zich in om in iedere categorie een winnaar te kiezen, zonder persoonlijke voorkeuren door te kunnen drukken. Waardoor de uitslag ook voor ieder individueel jurylid een verrassing kan zijn. Ook dat is een eigenschap van democratische verkiezingen…

« 4×4’s met een zuivere off road-roeping zijn er niet meer. De klemtoon is met de jaren verschoven naar SUV’s, allrounders waarvan er een aantal nog verrassend terreinvaardig zijn terwijl ze bij een hoog comfortpeil ook op verharde wegen bijzonder goede prestaties neerzetten, » legt Ludo De Ravet, die aan de basis staat van deze verkiezing, uit. « Bij de luxe-4×4’s, de pick-ups en de SUV’s hechten we nog veel belang aan de off road-capaciteiten van de deelnemende voertuigen. De crossovers en de hybrides worden enkel op de weg beoordeeld. »

Dit jaar dongen 26 wagens naar een titel in één van de 5 categorieën, waarvan er 2 omwille van het grote aanbod in twee prijsklassen opgedeeld werden.

Crossover: SsangYong XLV en Audi Q2

170103-tivoli-1502-ex-f05

In de crossover-groep, waarvan geen echte offroad-kwaliteiten vereist worden en die zelfs met tweewielaandrijving mogen aangeboden worden, zijn er daardoor twee klassewinnaars. De eerste dankt zijn overwinning aan zijn uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding in combinatie met zijn ruim interieur en goede rij-eigenschappen: de SsangYong XLV.

170103-audi-q2-f35f

De tweede winnaar, die zijn soortgenoten in het klassement ver achter zich liet, wordt ondanks zijn compacte afmetingen voluit als premium bestempeld: de Audi Q2.

SUV: Seat Ateca en Land Rover Discovery Sport

170103-seat-ateca-1610-f75

Ook bij de SUV’s is er een opdeling in twee prijsklassen gemaakt. In de eerste gaat de overwinning afgetekend naar een absolute nieuwkomer, niet alleen omwille van zijn uitstekende prijs/kwaliteitverhouding maar ook omwille van zijn geslaagd design en goede afwerking: de Seat Ateca.

170103-discovery-sport-17xx-f05-tt

In de tweede wint met grote voorsprong de SUV die zonder meer de « absolute top in zijn klasse » genoemd wordt: de Land Rover Discovery Sport.

Luxe: Bentley Bentayga

170103-bentayga-1509-r80f-off-road

In de luxe-klasse wordt niet alleen veel aandacht aan comfort en afwerking besteed, maar is ook de terreinvaardigheid nog een belangrijk criterium. Ondanks zeer uiteenlopende prijzen werd het een nek-aan-nek race tussen de drie deelnemers in deze categorie, maar uiteindelijk was het toch het ultieme luxemodel dat met de overwinning ging lopen: Bentley Bentayga.

Hybrid: BMW X5

170103-bmw-x5-16xx-4-0e-f80-charge

Ook bij de hybrides was bij wijze van spreken een ‘fotofinish’ nodig om de eerste van de tweede te onderscheiden, maar het grote prijsverschil met de tweede en zijn homogene opvatting zijn doorslaggevende argumenten geweest om de BMW X5 hybride tot winnaar uit te roepen.

Pick-Up: Nissan Navara

170103-nissan-navara-1611-f80

Bij de pick-ups wordt de strijd ieder jaar zowat tussen dezelfde merken en modellen gestreden. De top-3 eindigden dit jaar werkelijk slechts op een zucht van mekaar, maar het waren de eigenschappen terreinvaardigheid, werklust en comfort die de overwinning dit jaar nogmaals naar de Nissan Navara lieten gaan.