De zesde editie van de Aarova Rally in Oudenaarde werd, zoals verwacht, met overmacht gewonnen door WK-toppers Craig Breen en Paul Nagle in hun Hyundai i20 Coupé WRC, ingezet door het fabrieksteam van Hyundai om te testen met het oog op de Ypres Rally. Voor het Jobfixers Belgian Rally Championship deden Adrian Fernémont en navigator Samuel Maillen de beste zaak. Ze werden tweede voor Niels Reynvoet en Willem Verbeke, de beste streekrijders.

De eerste nationale editie van de Aarova Rally was een voltreffer met 75 BRC-deelnemers en 31 starters in het Criterium. Door het wisselvallige weer was het sportief ook een enorme uitdaging voor de deelnemers, zeker na een verplichte pauze van 7 maanden in het kampioenschap.

In de openingsfase werden een aantal tenoren verrast door de delicate weersomstandigheden. Te beginnen met Grégoire Munster, die zich op de eerste proef liet verrassen op de gladde kasseien. Guillaume de Mevius werd geveld door een defecte waterpomp op zijn Citroën. Pieter Tsjoen ging over de kop met zijn Skoda, Jean-Baptiste Broekaert schoof van de baan, net als de Brit Meirion Evans, Tim Van Parijs brak de achterbrug van zijn Porsche en Junior Gilles Pyck schoof ook in het decor. De Nederlanders Gert-Jan Kobus (van de baan) en Jim van den Heuvel (over de kop) verdwenen eveneens in de eerste helft van de wedstrijd al van de tabellen.

Vooraan nam Craig Breen meteen de leiding in handen, maar toen de ruitenwissers het even lieten afweten op de Hyundai, nam Niels Reynvoet even het commando over. De Skodarijder uit Zingem hield even stand, maar toen de Hyundai hersteld was bleek Craig Breen veel te sterk. De Ier won met  1’24 » voorsprong. « Het was zeker een interessante wedstrijd om onze wagen te testen. De omstandigheden geven een goed idee van wat ons te wachten staat in Ieper in november. Het parcours lag er extreem glad en modderig bij. Het was echt niet zo makkelijk om hoge snelheden te ontwikkelen met onze WRC. Het was mijn eerste rally in de i20 Coupé WRC, een wagen die indruk blijft maken, » lachte Craig Breen.


Met de juiste bandenkeuze in de namiddag, toen hij voor « full wet » banden opteerde terwijl de concurrentie in een stortbui op « medium wet » banden stond, rukte Adrian Fernémont op naar de tweede plaats, goed voor het maximum van de punten voor het Jobfixers BRC. De titelverdediger komt daarmee ook aan de leiding in de tussenstand. « Uiteindelijk doen we een prima zaak, al was het uitermate moeilijk, want er bleef hier verrassend veel water op de baan staan. We moesten voortdurend vechten tegen aquaplaning. We hebben wel aangevallen, maar ik had niet de indruk overdreven risico’s te nemen, » lachte Fernémont.

Niels Reynvoet kon amper geloven dat hij in dit sterke startveld een derde plaats behaalde, als tweede met een R5. « Op dit parcours was het belangrijk om geen fouten te maken en regelmatige tijden te rijden. We waren vanaf het begin goed mee vooraan, ook al lagen de proeven er ongelofelijk glad bij. Dankzij de 4 snelste tijden in de Monteberg, kwam ik met meer vertrouwen aan de start en dat werd beloond. »

Omdat Kris Princen op de allerlaatste proef nog lek reed en op drie wielen het gesloten wagenpark bereikte, ging de vierde plaats naar Bernd Casier, die een sterke comeback maakte met zijn nieuwe Ford Fiesta MKII R5. « Dit had ik niet verwacht na onze sortie tijdens de testsessie deze week. Onze mecaniciens hebben dag en nacht gewerkt om de auto klaar te krijgen. Bijna ging het nog fout, want ik ging op de laatste proef nog even van de baan. We vlogen gelukkig over een slootje en in een veld waar de modder niet te diep was, » vertelde Bernd Casier, die er in de South Belgian Rally binnen twee weken opnieuw bij wil zijn. Kris Princen, die op de openingsproef ook al tijd liet liggen door een schuiver in de haarspeld, werd vijfde, voor Sébastien Bedoret. De jonge Skoda-rijder nam de ganse dag geen risico’s om zijn Fabia deze keer zonder schade aan de finish te brengen.

Tweevoudig winnaar Vincent Verschueren had meer van zijn thuisrally verwacht, maar de weersomstandigheden speelden niet in de kaart van zijn VW Polo GTi R5. Verschueren strandde, onder andere na een foutje in Maarkedal, op de zevende plaats, voor Cédric De Cecco, Fred Miclotte en Cédric Cherain, die in de slotfase tijd verloor door een tijdrovende lekke band en een kleine sortie.

Ook bij de Porsches was het een heuse afvallingsrace, maar Andy Lefevere was de ganse dag duidelijk de snelste. Tim Van Parijs (achterbrug), Patrick Snijers (van de baan) en Gunther Monnens (van de baan) haalden het einde niet.

Bij de jongeren behaalde Charles Munster zijn eerste overwinning, nadat Gilles Pyck van de baan ging. In Historic was Bjorn Syx oppermachtig met zijn BMW M3, voor Dirk Deveux en Paul Lietaer.  In het RACB Criterium stond er geen maat op BMW-rijder Frederik Vandeloock.