De A6 is een belangrijk model voor Audi maar een vernieuwing drong zich op nadat de concurrentie ook niet stilgezeten had. Dat is nu voor mekaar en wij konden hem testen in zijn 45 TDI versie. (Marc Lacroix)

ONZE TESTVERSIE

89.598€ (51.650€ basis)

Het S-Line sport pack dat op ons exemplaar aanwezig was bezorgt de A6 een meer dynamische look ; er was ook de « parelmoer » optie als koetswerkkleur.

Bestuurder en passagiers (voor- en achteraan) genieten van een ruim interieur met talrijke opbergruimtes.

Het schermen zijn geen touchscreens maar wel haptisch, wet betekent dat er een « klik » gebeurt als men met een vinger het scherm aanraakt. Dat heeft als voordeel dat het niet te gevoelig is en niet voor een ongewilde verkeerde keuze zorgt bij een hobbelige weg, maar als nadeel dat het minder reactief is. Het went echter redelijk snel en het systeem is uiteindelijk zeer aangenaam om te gebruiken.

De radio werkt vreemd genoeg niet onmiddellijk bij het starten van de wagen. Bizar…

IN ACTIE

Gekoppeld aan een redelijk reactieve automatische « S tronic » 8-versnellingsbak (het meerendeel van de tijd presteert hij naar behoren) is de V6 TDI 3.0-231 pk geschikt voor deze wagen. Een dikke motor maar het geluid is goed geïsoleerd en discreet wat een uitstekend comfort oplevert. Ons exemplaar was uitgerust met ophangingsregelaar (een optie) waardoor de rijhoogte 10 mm lager ligt dan bij de passieve ophanging van het basismodel. Dit kan aangepast worden naargelang de rijstijl.

Comfortabel, reactief, met de A6 is een lange rit allesbehalve vermoeiend, hij vervult perfect zijn rol. Na vele kilometers aan het stuur van de A6 in de Eifel ondervonden wij dat hij zelfs op zeer bochtige wegen voor een aangename rijervaring zorgt. Het is een puur plezier om kilometers af te malen aan boord van deze wagen.

In een stedelijke omgeving waken de rijhulpsystemen: herkenning van verkeersborden, automatische noodrem bij aanrijdingen, parkeerhulp… De grote Duitse berline toont een opmerkelijk gebruiksgemak. De Start-Stop functie herstart de motor op zeer voorspelbare wijze en stoort nooit.

Bij een stevigere rijstijl laat het grote gewicht zich uiteraard voelen, zowel aan het vermogen dat dat wat nipt wordt als aan het weggedrag, dat wel veilig blijft. De remmen zijn krachtig maar de stuurinrichting heeft zijn limieten. Ook al zorgt de Dynamische modus voor een merkbaar verschil in het weggedrag, de A6 is duidelijk niet van het kaliber dat voor « sportief » rijgedrag bestemd is. De optie « reservoir 73 » liter (in plaats van de normale 63 liter) was ook aangeduid op onze lijst van opties (€133).

De nieuwe A6 werkt de achterstand weg die zijn voorganger had opgelopen tegenover zijn langdgenoten en eeuwige rivalen, de BMW 5 Reeks en de Mercedes E Klasse. De Avant break, die voor een aanzienlijk deel van de verkoop zorgt, staat ook al in de startblokken. Nu nog wachten op een uitbreiding van het gamma van motoren.