De slotwedstrijd van het Wereldkampioenschap Rallycross werd verreden in het Argentijnse Rosario. In de heats stond er geen maat op uittredend wereldkampioen Petter Solberg, die geweldige chrono’s uit zijn DS 3 perste, maar in de finales bleek eens te meer dat 2016 niet het seizoen van Hollywood was. In zijn halve finale werd Solberg bij de start geklopt door Mattias Ekström, die meteen de deur dicht gooide. In de eerste rechts-links combinatie gingen de Fiesta’s van de teamgenoten Baumanis en Timerzyanov heel wild tekeer, waarbij Solberg een flinke klap op het linkervoorwiel moest incasseren. Vooraan reed Ekström meteen weg van de rest van de meute, net als Kristoffersson, maar Solberg werd opgehouden in het strijdgewoel. Terwijl Baumanis moest opgeven met een lekke band, knalde even later Petter Solberg in het decor met een kapotte stuurinrichting. De Noor wist echter van geen ophouden. Zelfs met twee voorwielen die compleet uit de haak stonden, strompelde hij naar de finish. De Noor wilde nog maar eens zijn ongenoegen uiten over het uitblijven van sancties… Vooraan konden Ekström, Kristoffersson en Heikkinen makkelijk doorstoten naar de finale.

In de tweede halve finale stond er geen maat op Andreas Bakkerud. Sébastien Loeb dook als tweede de eerste bocht in, maar er werd flink geduwd en de Peugeot van de Fransman deelde in de klappen. Zo mochten Timo Scheider en Robin Larsson met winnaar Bakkerud naar de finale.

In de grote finale bewees Andreas Bakkerud dat de Ford Focus van M-Sport in de loop van het seizoen is geëvolueerd tot een winnaar. De jonge Noor boekte zijn derde overwinning van het seizoen. Johan Kristoffersson sloot aan als tweede, terwijl voor  de derde podiumplaats een mooi duel werd uitgevochten tussen de Audi-teamgenoten Heikkinen en Ekström. Toen de Fin uit de jokerlap kwam, bleef Ekström vol op het gas om hem op het onverhard buitenom te passeren. Het leek een fantastische actie, maar de kersverse Wereldkampioen ging iets te ver naar buiten, waardoor hij uiteindelijk nog een plaats verloor aan Timo Scheider met de Seat Ibiza. Een knap staaltje aanvalslust van de DTM-toppers en voor Heikkinen was deze podiumplaats zeker een opsteker, na een seizoen waarin hij gedomineerd werd door zijn kopman Mattias Ekström. De Zweed mocht na zijn individuele wereldtitel nog een feestje bouwen, want ook de titel bij de teams is binnen voor EKS Audi!