Kristof Bex op weg naar de zege.

Het Belgisch kampioenschap rallycross ging verder op een zonovergoten en tropisch warm Duivelsbergcircuit. Kristof Bex maakte komaf met de pechduivel en won de finale in de topklasse, waardoor de titelstrijd nog niet beslist is. In Super 1600 is het kampioenschap wel gespeeld. Steve Otzer kan na zijn overwinning niet meer bijgebeend worden in het kampioenschap.

Bij de Supernationals tot tweeliter zagen we in de finale opnieuw een spannend duel tussen Kurt Lambers en Martijn Vanhove. Vanhove verzilverde zijn pole position en de BMW-rijder liet zich op geen foutje betrappen. De Pool Filip Wojtowicz ging aanvankelijk goed mee, maar een lekke band links achteraan deed de Pool terugzakken. Peter Van de Wege stuurde zijn Yaris naar de derde plaats, voor Glenn Cools.

In Super 1600 kon Steve Otzer zijn eerste Belgische titel in rallycross veroveren. De rijder uit Lubbeek moest dan wel winnen met zijn Citroën Saxo, want met vier zeges en een tweede plaats zou hij niet meer ingelopen kunnen worden. Het reglement werd immers recent aangepast. Na het wegvallen van de twee geplande wedstrijden in Arendonk, mogen twee schrapresultaten ingebracht worden en de slotwedstrijd moet men ook niet rijden.

Steve Otzer hield in de finale Davy Van den Branden af.

Otzer deed wat hij moest doen. Vanaf de 2de startpositie nam hij de kopstart. Zijn beproefd recept dit seizoen. En, vanaf dat moment controleerde de Citroën-rijder de finale. Davy Van den Branden werd tweede, voor Dennis Remans. Maar, de twee titelfavorieten waren dit seizoen kansloos tegen Steve Otzer, de 46-jarige rijder die eerder al drie keer eindwinnaar was in de Europokal in autocross.

« Het was inderdaad een mooi seizoen, » vertelde de 46-jarige garagehouder. « We hebben deze winter hard gewerkt aan de Saxo, vooral om de wagen heel efficiënt te maken in de start. Bovendien hebben we ervaring met het prepareren van motoren uit de autocross. Ons recept heeft gewerkt. Dit seizoen startte de Saxo fantastisch en zo kon ik het verschil maken. »

Steve Volders moest deze keer tevreden zijn met een derde plaats.

Bij de grote kanonnen was er in de reeksen af en toe wat animo. Zo ging Steve Volders in de reeksen van de baan na een lichte duw, terwijl ook Stefan Vaesen het aan stok had met Ludo Hermans, die wat te optimistisch de deur sloot bij de start.

De halve finales werden gewonnen door de twee titelkandidaten met hun Volvo’s S40: Luc Maris en Kristof Bex. Luc Maris leek de ganse dag wat makkelijker naar toptijden te rijden, zeker omdat Bex in de derde reeks zijn start miste en opgehouden werd door Hermans. Maar, in de finale was het de gele Volvo van Bex die als beste uit de startblokken schoot. Maris kon enkel aanpikken. Bex won overtuigend, voor Maris en Volders. Verder volgden de BMW’s van Vaesen en Leysen.

Luc Maris moest in de finale de duimen leggen voor Kristof Bex.

« Ik had een superstart in de finale en vanaf dan kon ik de wedstrijd controleren, » vertelde Kristof Bex. « Met twee schrapresultaten is het kampioenschap nog niet beslist. Ik viel uit in Valkenswaard en de vorige wedstrijd in Maasmechelen was ook niet goed. Ik heb geen joker meer. Ik zal elke wedstrijd alles of niets moeten spelen… Maar ik blijf er voor vechten! »

Foto’s: Johan Hendrickx