De finale van de BGDC 2016 was een mooie afspraak zondagnamiddag op het circuit van Spa-Francorchamps en achter de schermen werd er ondertussen hard gewerkt om het seizoen 2017 voor te bereiden. Er staan behoorlijk wat veranderingen op de to do-lijst. Om te beginnen het einde van het bannen van de meest moderne racewagens.

004

“Zoals dat in andere competities het geval is, mogen in de BGDC nu toerwagens, GT’s en zelfs silhouetten zoals MARC Cars, Vortex en andere Roadster Cup van start gaan”, leggen Raphaël van der Straten en Patrick Van Billoen uit. “De enige beperking is dat de GT’s minimum vijf jaar oud moeten zijn. We gaan dus zeker kleinere GT’s aan de start zien verschijnen. De wagens van het type TCR blijven echter uitgesloten. De toerwagens worden dan weer niet langer beperkt door hun ouderdom, hier valt de beperking van 5 jaar dus weg. Alle wagens zijn toegelaten, er zijn geen beperkingen meer wat betreft Model Year, met die uitzondering dat de GT’s van meer dan 3500 cc, van voor 31/12/2013 moeten zijn.

Concreet zien we dus 4 Divisies in 2017. Division 1 telt 4 klassen, voor wagens met een cilinderinhoud van minder dan 1600 cc (Kl.A), van 1601 tot 2000 cc (Kl.B), benzinemotoren van 1501 tot 1650 cc met turbocompressor (Kl.A16T) en van 2001 tot 2500 cc (Kl.D). Noteren we dat de Division 1 dus mikt op wagens van het type ‘Toerisme’ en GT.

Net als dit jaar zien we in Division 2, ook open voor ‘Toerisme’ en GT, twee klassen: van 2501 tot 3000 cc (kl.E) en 3001 tot 3500 cc (kl.F).

002-6

De grote nieuwigheid is de Division 3, met Toerismewagens en GT’s van 3501 tot 4000 cc in de Klasse G, Silhouetten van minder dan 3500 cc in de Klasse S en Silhouetten van meer dan 3500 cc in de Klasse S+.

In de Division 4 zien we de geboorte van een Klasse X waar wagens in thuishoren die niet conform het technische reglement zijn van de andere Divisies en klassen, uiteraard met uitzondering van de veiligheidsvoorschriften. De wagens kunnen aanvaard worden mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen, voorwaarden zoals vastgelegd door de RACB Sport.

Als een Klasse minder dan 3 wagens telt, dan schuiven ze naar een hogere Klasse op, maar steeds binnen de eigen Divisie.

BGDC zal ook nog steeds een aangepast inschrijvingsgeld voorzien voor de deelnemers in de kleinste klassen.

044

Alles per 100!

Verandering zien we ook op vlak van de kalender waar alle wedstrijden een veelvoud van 100 zullen vormen. Het voorlopige programma start met de gesmaakte Spa 400 (400 minuten), een grote nieuwigheid op 16 april, de Dijon 300 (29/30 april, 2 x 150’), de Zandvoort 200 (27/28 mei, 2 x 100’), Zolder 300 (10 september, 1 x 300’ zonder geluidsbeperking), de Spa 200 (vast te leggen meeting) en de Zolder 200 (28 oktober, 1 x 200’ zonder geluidsbeperking).

017

We tellen dus 6 meetings voor een totaal van 1600 minuten racen, voor minder dan 260 euro per uur voor de wagens van minder dan 2500 cc, op basis van een jaarinschrijving”, aldus nog Raphaël van der Straten en Patrick Van Billoen. “Drie van deze meetings vinden plaats op één enkele dag. We blijven ‘open’ proeven, met titels voor iedere Divisie, een joker blijft van toepassing en we blijven het puntensysteem hanteren aan de hand van het aantal wagens per klasse.”

Ook komt er over afzienbare tijd een nieuwe website, die moderner zal zijn dan de huidige, met onder meer videoverslagen per Divisie opdat iedere winnaar en deelnemer zou kunnen aan bod komen. In 2017 zijn er ook weer twee ‘live streaming’ voor de Spa 400 en de Zolder 300.

Het technische reglement en de kalender van de BGDC 2017 moeten nog het definitieve groene licht van RACB Sport krijgen, maar de wijzigingen zijn gebeurd in samenwerking met de federatie. Meer nieuws volgt zeker!