BMA stuurde het nieuws vandaag zelf de wereld in met een persbericht: Het team van Bernard Munster beëindigt de samenwerking met Kris Princen, De huidige Belgische kampioen en leider in de tussenstand van het BRC. Princen werkte sinds 2017 samen met het team uit Thimister-Clermont.

In een persbericht wordt de oorzaak bij een sluimerende vertrouwensbreuk gelegd, als gevolg van uitspraken van Princen en diens entourage. Die problemen bereikten afgelopen weekend een hoogtepunt tijdens de Omloop van Vlaanderen waar Princen met de VW Polo R5 van BMA moest opgeven door een brandje dat veroorzaakt werd door een scheur in de uitlaat.

“We hebben dit seizoen alles gedaan om Kris Princen telkens een goede wagen af te leveren, iets wat we trouwens met elke rijder doen » verklaart Bernard Munster. « De behaalde resultaten eerder dit jaar spreken ook voor zich. Alles was rozengeur en maneschijn, tot dit weekend. Het zou kunnen dat er iets mis was met de wagen dewelke Kris afgelopen weekend bestuurde. Maar uit uitgebreide analyse blijkt dat dit niet het geval is. De VW Polo R5 waarmee Kris dit weekend gereden heeft werd maandag volledig ontmanteld. We hebben geen onregelmatigheden of gebreken vastgesteld. Ik heb eveneens alle onboardbeelden bekeken en die vergeleken met andere rijders. Hetzelfde hebben we gedaan met de aanwezige data. Mijn conclusie van zijn minder goeie tijden in de Omloop van Vlaanderen heb ik gisterenavond aan Kris meegedeeld. Ik treed daar niet over in detail. Dat blijft tussen teammanager en rijder. Ik heb Kris nadien ook verteld dat ik het bijzonder jammer vind, maar dat ik onze samenwerking hier en nu meteen stopt. Ik wens Kris nog veel succes in het verdere verloop van zijn carrière.”

Princen zelf reageerde later op de dag via Facebook. Hij toonde zich ontevreden over de kwaliteit van de Polo van BMA, die in tegenstelling tot de Fabia R5 die hij de vorige seizoenen bestuurde veel vaker ingezet wordt, wat de kwaliteit niet ten goede komt. Op de Shakedown in Roeselare doken verschillende problemen op en tijdens de wedstrijd zelf bleek de auto zeer wispelturig. Toen Princen klaagde over te agressieve remmen zou dat volgens Bernard Munster aan Princen zelf gelegen hebben. De Limburger wou wel verder samenwerken met BMA voor de East Belgian Rally eind deze maand, maar het team besloot de samenwerking te stoppen.

Dit betekent niet het einde van het programma van Kris Princen in het BRC. Hij zal zowel in de Sankt-Vith als in Hoei aan de start staan met de titel als doel.