BMA beleefde een weekend met gemengde gevoelens in Spa. Kris Princen (VW Polo R5) moest op zaterdag, toen hij volop in strijd was voor de leidersplaats, opgeven met een kapotte ophanging. Patrick Snijers (VW Polo R5) reed een verstandige wedstrijd die hij op de vierde plaats beëindigde. Op de slotdag streed hij voor het podium en reed hij zijn eerste scratch ooit aan het stuur van de VW Polo R5. Grégoire Munster (Opel Adam R2) leverde gedurende twee dagen een heroïsche strijd met merkgenoot Van Der Marel (Opel Adam R2). In de allerlaatste klassementsrit van de Spa Herock 2019 haalde de jongeling alles uit de kast en wipte hij over Van Der Marel naar een schitterende zevende plaats algemeen én zijn tweede opeenvolgende zege in het Junior kampioenschap.

De zware regenval van de voorbije dagen zorgde ervoor dat de deelnemers aan de Spa Herock rally met de nodige omzichtigheid van start gingen. Kris Princen groeide in de wedstrijd maar moest opgeven op het moment dat hij voor de leidersplaats knokte.

“De wagen deed het prima en stapsgewijs ging het beter en beter. Op het moment dat we echt in de wedstrijd zaten was die plotseling voorbij. Op de plaats waar het gebeurde was de weg volledig overspoeld. We zijn vermoedelijk in een put gereden die onder het water verborgen zat. We zijn nog naar de finish gereden om daar vast te stellen dat de ophanging onherstelbaar beschadigd was. Dit is bijzonder jammer. Voor het kampioenschap hoeft dit geen ramp te zijn. De beste zes resultaten van het seizoen tellen mee. Dit is dus een schrapresultaat, alleen komt het wat vroeg.”

 

Patrick Snijers begon eerder voorzichtig aan de Spa Herock rally. Gaandeweg de zaterdag kreeg Snijers zijn VW Polo R5 beter onder de knie wat zich uitte in enkele mooie tijden in de slotronde. Snijers besloot de eerste wedstrijddag als vierde. Op zondag ging de Limburger even de strijd voor de derde plaats aan, reed hij zijn eerste snelste tijd achter het stuur van de VW Polo R5 om uiteindelijk als vierde te eindigen.

« Op zaterdag moesten we ons aanpassen aan de VW Polo R5. Het werd een ontdekkingsreis die niet slecht verliep maar eigenlijk toch beter kon. Vandaag was een totaal andere dag. De wagen werd iets zachter gezet wat resulteerde in betere tijden met als hoogtepunt een snelste tijd op een moment dat Cherain en Fernémont aan het strijden waren voor de zege. Een derde plaats had mooi geweest maar ik ben tevreden met onze prestatie en de daaraan verbonden vierde plaats. »

Grégoire Munster was in Spa voor de tweede wedstrijd op rij de beste Junior. Als kers op de taart versloeg hij na een geweldig spannende strijd merkgenoot Van Der Marel. Hij deed het met bravoure en lijkt klaar voor zijn allereerste opdracht als Opel Motorsport rijder volgend weekend in de rally van de Azoren.

Het was een lang weekend met 24 klassementsritten waarin wij alles gegeven hebben. Op de eerste dag hield Van Der Marel er een hoger tempo op na dan wij. Deze ochtend wisten we wat ons te doen zou staan: de verloren tijd proberen in te halen. We hebben alles uit de kast gehaald en ‘full attack’ gereden met als resultaat een geweldige zege. In de laatste rit moesten we 3.8 sec goedmaken. Het was de derde passage en er lag heel veel modder op de weg waardoor het soms leek alsof we deelnamen aan Holiday on Ice. Zo glad was het. We hebben twee à drie zeer warme momenten beleefd maar uiteindelijk hebben we gewonnen. Mijn papa had zelf de tijd genomen. Vooraleer ik aan de tijdscontrole was zag ik hem al uitbundig springen met de handen in de lucht. Een fantastisch moment.”

De vierde wagen van BMA haalde het einde van de wedstrijd niet. De Skoda Fabia R5 van Pregardien werd tijdens de verbinding tussen twee KP’s betrapt op overdreven snelheid. Pregardien moest zijn rijbewijs inleveren.

“Kris heeft het geluk dit weekend niet aan zijn kant gehad” begint Bernard Munster zijn analyse. “Het is vreemd dat een stuk van de ophanging afbreekt als er niet écht een impact is. Bij VW zullen ze dit goed analyseren. Je weet als je met een nieuwe wagen onderweg bent dat er links of rechts eens een kinderziekte kan opduiken. Het is jammer dat Kris heeft moeten opgeven maar voor het kampioenschap hoeft dit geen drama te zijn. Patrick heeft dan weer een fantastische wedstrijd gereden. Gisteren moest hij zich nog aanpassen aan de wagen. Vandaag voelde hij zich heel comfortabel in de VW Polo R5. In vergelijking met gisteren hadden wij de wagen iets zachter gezet waardoor hij minder nerveus en mogelijk minder efficiënt werd maar eigenlijk bleek dat niet uit de tijden. In volle strijd voor de zege mengde Patrick zich in de debatten en reed hij zijn eerste scratch. Chapeau! Grégoire kan ook terugblikken op een geweldige wedstrijd. Het was niet altijd makkelijk maar toch is hij erin geslaagd om helemaal op het einde van de wedstrijd Van Der Marel te verslaan. Qua ritme lijkt hij klaar voor zijn eerste opdracht als officiële rijder van Opel Motorsport maar we beseffen maar al te goed dat hij voor een zeer moeilijke opdracht staat. De Azoren is een onverhard rally en daar heeft hij weinig ervaring mee. Bovendien zijn er maar liefst 26 R2’s ingeschreven. Grégoire stapt vanavond nog het vliegtuig op om morgenochtend meteen beginnen te testen.”

Bron: Persbericht