Onlangs stelden we u de nieuwe BMW 8 Reeks voor (dat artikel kan u onderaan dit bericht opnieuw lezen), en nu is er ook de cabrio variant. (Marc Lacroix)

DESIGN

Als één van de zeldzame cabrio’s met vier echte plaatsen op de markt is de BMW 8 Reeks Convertible vanzelfsprekend gebaseerd op de 8 Coupé. Het dak in antraciet open/sluit zich in 15″ tot aan een snelheid van 50 km/u.

MOTOREN

8 cilinder TwinPower Turbo benzine motoren, M adaptieve ophanging, xDrive, Live Cockpickt, Intelligent Personnal Assistant… Cabrio en Coupé beschikken over dezelfde technologie.

In afwachting van een toekomstige M8 is de 8 Reeks Cabrio net als de Coupé versie beschikbaar in M850 en 840d versies.

COMMERCIALISATIE

Maar 2019 ; in tegenstelling tot de Coupé (102.000-130.000€) zijn de prijzen nog niet gekend.

 


Voorstelling BMW 8 Reeks (30.10.2018)

Bij zijn verschijning in 1989 was de BMW 8 Reeks « E31 » avant-gardistisch op het vlak van luxe en comfort. Na 10 jaar werd hij uit het gamma gehaald en nu maakt het label een terugkeer. Na een concept dat eind mei op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este onthuld werd en de deelname van de raceversie aan de 24U van Le Mans is het model nu ook in het straatbeeld te zien. (Marc Lacroix)  

Story

1989 : Lancering 850 Reeks

1999 : Stopzetting productie 8 Reeks (30.000 exemplaren)

2004 :  Nieuwe 6 Reeks neemt de rol over van de vroegere 8 als luxe coupé in het BMW gamma

Mei 2018 : Concept 8 Reeks (Villa d’Este)

Zomer 2018 : Voorstelling nieuwe 8 Reeks.

 Design

Sportieve lijnen met lange motorkap en slank profiel, laag profiel (1,34 m hoog) en uitgesproken daklijn. De nieuwe 8 is « compacter » (4 cm korter) dan de vroegere 6 Reeks. Lang (4,84 m) en laag (1,34 m) is de 8 Reeks Coupé eveneens zwaar (niet ver van 1900 kg).

Nieuwe stijl doet zijn intrede op de grille en aan de zeshoekige koplampen ; achterkant komt ietwat massief over.

De bescheiden Cx (0,33) zegt weinig over het werkt dat gerealiseerd werd wat betreft de aerodynamica. Air Curtains, Air Breathers, bijna vlakke bodem en actieve grilles spelen een grote rol hierbij.

De M850i onderscheidt zich door een fijne lip achteraan.

Interieur

Hoogstaande materialen, kwalitatieve indruk, centrale console lichtjes gericht naar de bestuurd ; Alles wat we gewend zijn van BMW is aanwezig in het interieur van de 8 Reeks met daarbovenop nog de « BMW Live Cockpit Professional » (nieuw 12″3 touchscreen en 100% digitale instrumenten).

Geen mirakels achterin. De passagiers mogen niet van de breedste en grootste zijn, ook al omdat de daklijn weinig ruimte laat.

Koffer : 420 liter.

Motor/ Transmissie : 840d xDrive met 6 in lijn 3.0-320 pk en 680 Nm (0 naar 100 km/u in 4″9) en M850i xDrive met V8 4.4-530 pk en 750 Nm ; 0-100 km/u in respectievelijk 4″9 en 3″7 : actief achterdifferentieel en uitlaatlijn met ventielen voor de tweede, integrale xDrive transmissie en automatische Steptronic 8-bak voor de twee.

Technologie : Standaard actieve integrale sturing en adaptieve M ophanging (schokdempers met elektronische bediening). Optionele actieve rol-stabilisatie voor de M850i, dak in CFRP (met carbon versterkt plastic), M Carbon koetswerk kit en Laser Light koplampen optioneel voor beiden (bereik 600 m).

Driving Experience Control (rij modus) : Comfort, Eco Pro, Sport en SportPlus.

Digitale dashboard met centraal 10″25 touchscreen ; controleerbare infotainment met klassieke bedieningen die reageren op de stem of bewegingen (Gesture Control). Groter en meer uitgebreid HUD display

Uitrustingen en veiligheidssystemen van hoog niveau ; waarschuwing bij kruisend verkeer en weigeringen van voorrang of betreden van eenrichtingswegen in de verkeerde richting, hulp bij sturen en rijstrookcontrole, Driving Assistant Professional (met snelheidsregelaar en Stop & Go functie)… Autonoom rijden op niveau 3.

Prijs (zonder opties)

102.000€ (840d) en 130.000€ (M850i).

Commercialisatie : november 2018 voor 840d en M850i ; nadien volgt een M8 met V8 biturbo (650 pk) ; cabriolet vierzitter voorzien voor 2019, vierdeurs Grand Coupé eind 2019.