Voor de nieuwe generatie van de Z4 is BMW vertrokken van een platform dat samen met Toyota ontwikkeld werd (voor de Supra). Het resultaat is een grote stijlevolutie in vergelijking met de vorige versie. (Marc Lacroix)

STORY

1995 : Z3

2003 : Z4 « E85 » ;

2009 : Z4 « E89 » ;

2017 : Concept Z4 (Pebble Beach Concours d’Elegance) ;

2018 : Voorstelling Z4 « G29 » in Avant-Première bij Pebble Beach Concours d’Elegance ;

09.2018 : Wereldpremière in Parijs ;

Lente 2019 : commercialisatie Z4 « G29 ».

AFMETINGEN

A. 4.32m (+5 cm)

B. 1,86m (+7,4 cm) ;

C. 1.30m (+1,3 cm) ;

D. 2.47m (-2.6 cm).

MOTOREN / VERSNELLINGSBAK

4 cilinder 2.0-163 / 197 pk (sDrive20i) of 258 ch (sDrive30i) en 6 cilinder in lijn 3.0-340 pk (M40i) ; automatische 8 bak als standaard, achterwielaandrijving.

DESIGN

Rondere neus met verticale koplampen, lange achterlichten in L vorm en nog steeds een lange motorkap.

Combinatie van breed spoor en korte wielbasis. De Beierse tweezitter krijgt nu ook een stoffen dak (uitvouwbaar in 10″ bij snelheden tot 50 km/u).

 

De achterkant neemt ook de jongste elementen van de huisstijl over.

De nieuwe BMW Z4 is 6 cm langer wat het koffervolume ten goede komt. Dat stijgt van 180 naar naar 281 liter.

INTERIEUR

Zoals steeds bij BMW is de volledige cockpit op de bestuurder gericht ; groot touchscreen dat dicht zich bij andere bedieningen bevindt en  nu 100% digitaal en personaliseerbaar is. Vaste klanten van het merk zullen zich thuis voelen…

TECHNIEK

Vernieuwd onderstel met dubbele driehoeken vooraan en vijf armen achteraan, adaptieve ophanging, sport stuurinrichting met variabele ondersteuning in functie van de gekozen modus (Comfort, Sport of Sport+), standaard elektronisch M-Sport differentieel en 18″ velgen voor de M40i.

De Z4 doet ook zijn duit in het zakje op het technologisch front, met als opties : adaptieve snelheidsregelaar met Stop & Go, HUD display, rijstrookwaarschuwing, parkeerhulp, nieuw automatisch achteruitrijsysteem …

COMMERCIALISATIE / PRIJS

Lente 2019 ; van 42.700€ tot 62.050€.

Met een geoptimaliseerd zwaartepunt en een ideale 50/50 gewichtsverdeling kondigt BMW een grote wendbaarheid en gegarandeerd rijplezier aan. In de lente van 2019 zullen we dat ook zelf kunnen vaststellen.