De geschiedenis van het legendarische Belgische automerk in detail

APAL werd opgericht bij het aanbreken van de jaren zestig. Het was meteen ook één van de laatste Belgische constructeurs met een internationale uitstraling. Alles begon in het jaar 1959, op de avondcursus van de Carrosserieschool van de stad Luik. Een ambitieuze leerling, Bruno Vidick, vertelt aan zijn leraar Edmond Pery dat het zijn grote droom is om auto’s te gaan bouwen. Pery is niet aan zijn proefstuk toe, vermits hij reeds verschillende rijdende prototypes heeft gebouwd. Veel meer is er niet nodig opdat beide mannen in het begin van 1960 de handen in elkaar slaan en samen « Application Polyester Armé Liège » oprichten.

Het plastieken tijdperk

Polyester, dat nieuwe materiaal waarmee in de Verenigde Staten al zoveel is gerealiseerd, biedt grote perspectieven voor de toekomst van de autowereld. Het enthousiasme en de zorgeloosheid van de jaren zestig zijn een ideale voedingsbasis voor APAL. De onbevangenheid en het doorzettingsvermogen van beide Luikenaars zij er de motor van. Als basis wordt gekozen voor een VW chassis en dito motor.

 

Met de APAL Coupé, gelanceerd in 1961, hoopten Bruno Vidick en Edmond Pery te concurreren met Karmann en Porsche. De wagen, met een prijs van 129.500 tot 156.000 BF, schitterde in autosport maar er werden amper 97 exemplaren gebouwd van 1961 tot 1964.

Een beloftevol begin

De pers mag dan wel lovend schrijven over de voorstelling van de eerste APAL Coupé, daarom is de onderneming nog niet rendabel. Auto’s op ambachtelijke schaal bouwen kost veel en de verkoopprijs kan bijgevolg moeilijk wedijveren met die van industriële modellen.

Drie jaar later en net geen honderd Coupés verder, richt APAL zich op de eenzitter races en geniet het mee van het succes van de Formule V. De bouw van deze kleine formulewagen verloopt vlot en 375 exemplaren zullen de fabriek in Blegny verlaten. Het gaat APAL voor de wind.

Met de Formule Vee deed Apal goede zaken van 1965 tot 1967.

Mislukkingen en successen

De kleine maar ambitieuze onderneming zal zijn twee eerste mislukkingen kennen met de Horizon, die te ingewikkeld is, en de Samtrak, die elegantie mist. De grootste tegenslag volgt wanneer de gebouwen van APAL totaal verwoest worden door een grote brand, net op het ogenblik dat de productie van de Buggy’s wordt opgestart, een autootje dat een grote belofte inhoudt voor het bedrijf… De ijzeren wil en het doorzettingsvermogen van Edmond Pery en zijn trouwe werknemers zorgen ervoor dat het bedrijf uit zijn as herrijst en enkele jaren later triomfeert met de productie van 5.500 buggy’s. De timing was perfect!

Het APAL boek geeft meer uitleg over het falen van de op het Salon van Brussel 1968 voorgestelde Horizon. Er werden er 12 gebouwd, waarvan 7 « officieel » verkocht als afgewerkte wagens.

De financiële en industriële wereld kent echter geen genade en andere mislukkingen volgen elkaar op – met toch een positief punt, de succesvolle productie van de Speedster replica’s – en maken dat er een einde komt aan het avontuur van de Luikse automobielconstructie op het eind van de jaren negentig en na de productie van meer dan 6.000 voertuigen bij APAL.

Ontboezemingen en getuigenissen

Claude Yvens en Christophe Gaascht schreven al talrijke boeken over vooral sportieve auto’s en werpen nu hun blik op de geschiedenis van APAL. Het duo verzamelde een interessante reeks getuigenissen van de twee oprichters van het merk, Bruno Vidick en Edmond Pery, en van hun naaste medewerkers. U kan ook ontdekken hoe Edmond Pery door Roland D’Ieteren ertoe aangezet werd om zich als één van de eersten in Europa op de Formule Vee te richten. En er zijn ook de vele projecten en ideeën van APAL die nooit in productie gingen.

De reputatie van APAL werd vooral gebouwd op basis van de Buggy die een groot succes was van 1969 tot 1981. De Luikse constructeur verkocht 5.500 exemplaren met een kort (foto hierboven) en lang chassis (foto hieronder).

« APAL, de Luikse uitdaging » wordt uitgegeven dankzij het dynamisme van Benoît Deliège Editions en is een 176 pagina’s tellend werk in formaat 24 x 27 cm dat rijkelijk geïllustreerd is met zo’n 250 foto’s en documenten. Gerealiseerd in samen werking met het Fonds Belgische stichting voor auto-moto patrimonium behandelt dit boek het gewaagde avontuur van één van de laatste Belgische automerken. Het is zowel beschikbaar in het Frans als in het Nederlands tegen de zeer redelijke prijs van 40 euro. ISBN: 978-2-9601019-4-2. Een mooi eindejaarsgeschenk of gewoon een must in de boekenkast van iedere autoliefhebber.

Benoît Deliège Editions – www.benoitdeliege.be – info@benoitdeliege.be – 087/232 008

De Speedster, een replica van de Porsche 356, was een ander succesmodel van APAL dat er 700 exemplaren van bouwde tussen 1981 en 1998, het jaar waarin het bedrijf de boeken dicht deed.

 

De APAL Francorchamps, gebaseerd op een De Lorean DMC-12 en bestemd voor de USA, bleef in het projectstadium steken door de plotse devaluatie van de dollar in 1985.

 

De productie van APAL Sport One, op basis van een tweedehands Pontiac Fiero, bleef beperkt tot 12 of 13 exemplaren van 1990 tot 1992.

 

De APAL fabriek in Blégny in het midden van de jaren 80. De gebouwen zijn nu eigendom van Bernard Herman die er de BHR Classic Garage heeft onderbracht.

 

Edmond Pery en Bruno Vidick (à gauche), de oprichters van APAL, waren aanwezig op Interclassics Brussels voor de lancering van het boek over hun onderneming. (Foto BV)