Ontdek de nieuwe video van Citroën Racing

C3_02

Voor de derde testsessie als deel van de ontwikkeling van zijn World Rally Car 2017 koos Citroën Racing voor de Finse bossen. Op hoge snelheid en over de talrijke jumps konden Kris Meeke en Craig Breen de aerodynamische efficiëntie van de wagen testen.

Meeke_NZS1698 (1)

 

Voor deze gelegenheid werd vooral het aerodynamisch gedeelte door de ingenieur onder de loep genomen. « De door het FIA reglement toegestane vrijheid biedt ons meer speelruimte dan voordien », volgens Alexis Avril, projectleider van de World Rally Car 2017. « Het koetswerk van de WRC moet het basismodel volledig omvatten en de maximale breedte is vastgelegd op 1875 mm. In dit kader beschikken we over meer vrijheid voor het tekenen van de verbredingen en de bumpers. We kunnen eveneens werken aan de zone tussen de deuren en er luchtinlaten creëren voor de achterremmen, er een diffuser integreren…. Paradoxaal is het design van de achtervleugel meer gelimiteerd dan voordien, maar zijn efficiëntie wordt vergroot door omdat hij verder naar achteren en hoger geplaatst wordt. »

C3 01 _NZW0381 (1)

Voor de aerodynamica pasten de ingenieurs van Citroën Racing een klassieke methode toe. « We zijn begonnen met CFD berekeningen waarmee we de mogelijke oplossingen konden beoordelen », gaat Alexis Avril verder. « We hebben samengewerkt met de design studio van Citroën zodat de wagen de kenmerken van het seriemodel zou behouden. Op basis van deze gegevens hebben we een schaalmodel gebouwd dat gebruikt werd in een windtunnel. Tussen de sessies door hebben we verder gewerkt met de CFD berekeningen door de testgegevens hierop toe te passen, en vice-versa. »

C3 02 _NZS1772 (1)

Ook de know-how die opgedaan werd tijdens de ontwikkeling van de Citroën C-Elysée WTCC werd ruim benut: « Sinds 2013 en de aanvang van het WTCC programma hebben we veel vooruitgang geboekt op het vlak van aerodynamica en hoe we er mee moeten omgaan. We hebben tijd gewonnen door beproefde oplossingen over te nemen. We konden echter niet alles overnemen want de beide disciplines zijn verschillend. Op circuit is er een systematiek die niet in de rally’s toegepast kan worden. Het is dus belangrijk een compromis te vinden. »

C3 04_NZS1654 (1)

De aerodynamische ontwikkeling werd uitgevoerd met CFD berekeningen en tests in de windtunnel, en de testsessies hebben als doel de goede werking van alle elementen te verifiëren. « De kwetsbaarheid  is een essentieel punt in de rally’s. Op onverhard kunnen stenen en modder snel een effect hebben op aerodynamische elementen of luchtinlaten… »Herinnert Alexis Avril. « We moeten dus in alle omstandigheden rijden om opnieuw een compromis tussen betrouwbaarheid en snelheid te vinden. »