De markt van kleine SUV’s links laten liggen zou een doodzonde zijn, en de meerderheid van de constructeurs heeft dat goed begrepen. Maar sommigen maken er nu pas hun opwachting. Hyundai is er één van en om zich te onderscheiden komt het met de originele en aparte Kona op de proppen. (Marc Lacroix)

 

Benaming: Zoals vaak het geval is bij de SUV’s van Hyundai (Santa Fe, Tucson) werd ook de Kona naar een Amerikaanse plaats vernoemt, meerbepaald Kailua-Kona op het eiland Hawaï.

 

Design: Originele en opvallende look, in navolging van de Nissan Juke en de Toyota Ch-R. Hij valt misschien niet bij iedereen in de smaak, maar alledaags is hij in ieder geval niet !

 

Koplampen op twee niveaus ; trapezevormige grille.

 

Indrukwekkende (en overmatige?) plastic contouren van de wielkasten ; 4,17 m lang, 1,80 m breed ; daklijn loopt uit in een spoiler..

 

Fijne achterlichten, met nog een reeks lichten verwerkt in de achterbumper.

 

Jonge en flashy kleuren (Acid Yellow, Tangerine Comet, Blue Lagoon).

 

Interieur: Veel minder extravagant dan de buitenkant, een mix van hard en zacht plastic.

 

Eeenvoudige en efficiënte bediening (vb. touchscreen op hoogte)).

 

Talrijke opbergruimten ; mogelijkheid om kleurelementen in het interieur te verwerken met een bescheiden personaliseringsprogramma.

 

De achterste zitplaatsen zijn niet de ruimsten…

 

Koffer: Klein maar met aan valse bodem die een uitneembaar opbergvak verbegt, met daaronder nog een ruimte bestemd voor het (optionele) kleine reservewiel.

 

Afwerkingen: Air, Twist, Urban & Sky.

 

Uitrusting: Controle van de oplettendheid van de bestuurder voor alle niveaus ; automatische airco en parkeer- en regensensoren vanaf de Twist ; smart key, draadloos opladen en 17″ velgen voor de Urban ; LED koplampen, 18″ velgen, lederen zetels (vooraan met elektronische bediening) en HUD (zoals bij Peugeot).

 

Motoren: Voor de komst (in juni) van de CRDi diesel 1.600 (110 pk, mechanische versnellingsbak, 4×2, of 136 pk, gerobotiseerde DCT bak, 4×4) en 100% elektrisch met autonomie van 500 km (geen hybride) zijn er al de 100% benzinemotoren T-GDI 1.0-120 pk (4X2 en manuele bak) en 1.6-177 pk (DCT bak en 4X4).

 

Prijs: Vanaf 18.349€ (vanaf 27.849€ voor 177 pk) ; Ons testmodel: Kona T-GDi 1.6-177 pk Sky 4X4 DCT Luxury Launch Edition : 30.549€.

 

Op de baan: De rijpositie was niet makkelijk om aan te wennen, uitstekende ergonomie, handig en reactief multimedia systeem.

 

Eenmaal in actie is de rijervaring veel traditioneler dan het uiterlijk van de wagen. Levendig en behendig beschikt de Kona echter over een zeer hard afgestelde ophanging, want wel opvalt op onze mooie Belgische wegen…(Onze 4×4 beschikte over een multilink ophanging maar de 4×2 heeft een klassieke starre achteras).

 

Enkele vreemde reacties van de DCT versnellingsbak zorgden ervoor dat deze ons niet kon overtuigen ; een manuele bak was waarschijnlijk beter geweest.

 

Ondanks zijn verschijning is de nieuwe Kona van Hyundai minder gewaagd dan hij laat vermoeden. 4×4 is eerder een uitzondering in dit segment en vormt een pluspunt voor de Kona, net als de uitrusting die we zelden terugvinden in deze categorie (handsfree kit, draadloze GSM lader, HUD display, dodehoek sensor, …). De motor is levendig maar de versnellingsbak en de ophanging zijn voor verbetering vatbaar. En dan is er nog de prijs. Die valt binnen de normen, maar wij vonden de Toyota CH-R aantrekkelijker. Hetzelfde geldt voor zijn neef, de Kia Stonic, die goed uitgerust is in de Sense afwerking, over dezelfde T-GUD 1.0 120 pk beschikt en al verkrijgbaar is vanaf 22.890 €, met nog steeds de exclusieve garantie van 7 jaar ! Maar bij Kia beschikt de Stonic niet over een dikkere motor of 4×4. Aan u de keuze…