De Black Chili Driving Experience doet er nog eens 3 jaar bij

Drie jaar na de lancering van het ‘Black Chili Driving Experience’in Spanje hernieuwt Continental de operatie, ditmaal in Zuid-Frankrijk en met enkele wijzigingen waardoor het geheel nog interessanter wordt. Wij probeerden alvast de nieuwe formule. (Door Bernard Verstraete; foto’s Jeroen Peeters & Thibaut Miserque)

De Black Chili Driving Experience biedt de mogelijk prachtige streken te ontdekken aan het stuur van opwindende wagens. (photo Th. Miserque)

Gorges du Verdon, Lac Ste-Croix, Route des Crêtes, Route Napoléon, Ramatuelle, Pré-Alpes d’Azur, Cannes… voelt u zich aangesproken? Als u al dat moois nog niet ontdekt hebt kunnen we u deze reis alleen maar aanraden. En op een originele manier want als liefhebber van mooie houdt u ongetwijfeld van dynamische ritten. Voeg daar nog de Audi RS3, BMW M 240i cabriolet, Mercedes C43 AMG Cabriolet, Porsche Boxster, Tesla Model S en Range Rover Velar aan toe en uw hart begint ongetwijfeld sneller te slaan. Dat zijn de basisingrediënten die Continental verzameld heeft voor de nieuwe versie van de ‘Black Chili Driving Experience’.

Een opwindende selectie van sportieve wagens van hoog niveau.

Groeiend succes

De actieradius van Continental strekt zich tegenwoordig verder uit dan alleen maar banden.

Het doel van de Duitse fabrikant is via deze operatie zijn imago te versterken en zich nog meer als ‘premium’ merk te profileren en als eerste keus in banden het laten ontdekken van andere activiteiten. De investering wordt gerechtvaardigd want de ‘Black Chili Driving Experience’ kent een groeiend succes. In 2015, het jaar van de lancering in Spanje, trok het concept net geen 1000 deelnemers aan. Het jaar daarop waren ze met 1500. Vorig jaar liep het op tot 2500 en dit jaar stuurden niet minder dan 4750 teams hun kandidatuur voor deelname in.

De return op de sociale media was uiteraard navenant en vandaag bereikt de operatie iedere week ongeveer één miljoen mensen waardoor hij één van de drie voornaamste promotievectoren is geworden voor Continental samen met wielrennen (waar het merk als de referentie beschouwd wordt door wielertoeristen) en het project Vision Zero dat als doel heeft heft aantal verkeersongevallen tot nul te herleiden, onder andere dankzij verschillende technologieën ontwikkeld door Continental Automotive.

Alomtegenwoordig van banden tot het rempedaal

« Van banden tot het rempedaal, Continental wil alomtegenwoordig zijn, » verklaart Patricia Esparza Alonso, PR en Product Manager voor de Benelux. « Sinds jaren biedt Continental verschillende componenten aan die vooral gericht zijn op veiligheid. Deze worden onder andere geproduceerd in onze fabriek in Mechelen dat in 2015 het label ‘Factory of the Future’ toebedeeld kreeg, een onderscheiding die 3 jaar lang geldig is en onlangs vernieuwd werd. De Belgische fabriek is begonnen met de productie van het Teves systeem en nadien ABS. Vandaag maakte het ESP’s, wielsnelheidssensoren en klepsensoren.« 

Un ESP de Mercedes produit à Malines.

De Continental groep ontwikkelt ook technologie voor dynamische stabiliteitscontrole, bandendruk sensoren, enz. En het gaat nog verder met aircosystemen, elektronica die in de zetels ingewerkt wordt (BMW), luchtvering en het ‘Vegan’ interieur van de Tesla Model S, rechtstreekse benzine injectie en instrumenten van de Porsche Boxster en zelf… de koplampreiniging…

Tijdens de pauzes die voorzien worden op indrukwekkende of pittoreske plaatsen worden de gelukkige deelnemers aan de sessies van de ‘Black Chili Driving Experience’ geïnformeerd over de minder gekende activiteiten van Continental, hun ‘Vision Zero’ project van verschillende kenmerken en kwaliteiten van de Continental banden

Andreas Krause, hoofd van de UHP (ultra high performance) bandendivisie van Continental legde ons met plezier het zeer technologische concept van de ‘Black Chili’ mengeling uit. Om het kort te houden: de « Duitse » ingenieurs hebben ontdekt dat ze betere resultaten bekomen door lange en korte kettingen van polymeren te combineren die zich aanpassen aan de rij-modus. De ‘Black Chili’ mengeling biedt het voordeel dat hij beter afkoelt en zich bijzonder stil toont op de autosnelweg, goed werkt in de bochten en onder het remmen om er een maximum aan grip te bieden. De ‘Cool Chili’ van zijn kant biedt een grotere efficiëntie in de winter terwijl de ‘Green Chili’ de rolweerstand beperkt en dus ook het verbruik vermindert.

 

Continental wil zonder uitzondering de besten banden op de markt leveren.

Toptechnologie in Korbach

Andreas Krause is ook zeer trots bij de voorstelling van het nieuwe HPTC productiecentrum gebouwd door Continental in Korbach (Duitsland): « Dankzij de productiemiddelen waarover we daar beschikken kunnen we de mengelingen en de samenstellingen variëren tot in bepaalde delen van het loopvlak of de flanken, iets wat geen enkele concurrent kan voor zover ik weet », vertrouwde hij ons toe. « Door een betere controle over de fabricage temperaturen verkrijgen we een grotere stabiliteit in de productie. Het voordeel van het centrum in Korbach is dat het kleine productievolumes aankan, het is zeer flexibel en laat een hoge controlegraad toe. De technologie in dit centrum laat ons toe de subtiliteiten van de bandenproductie beter te begrijpen.« 

Gezellige en ook instructieve pauzes.

Het moet gezegd worden dat de bandenwereld snel evolueert de jongste jaren. Oorspronkelijk diende de band enkel om de wagen te dragen. Nadien werd ook het comfort een vereiste. Al enkele decennia is er ook de vraag naar meer grip en prestaties, we zijn ver van de jaren 70, toen de « sportieve » berlines amper 200 km/u haalden op 165 of 175/80 R14 banden. De 911 uit 1973 was uitgerust met 215/60 VR15.

« De laatste vijf jaren is de verkoop van 21″ en 22″ banden procentueel met dubbele cijfers gegroeid, » voegt Andreas Krause toe. « De vereisten op vlak van precisie, snelheid, geometrie, temperatuur en prestaties zijn steeds hoger. Bepaalde Porsche modellen zijn standaard uitgerust met semi-slick modellen. Daarom is het bij de R&D afdeling van Continental de regel dat we steeds banden moeten aanbieden die de besten zijn in hun categorie. Daarvoor beginnen we aan de creatie van een nieuwe band zodra de vorige generatie aan de top geraakt. De nieuwe SportContact 6 is beter dan 5 op het vlak van gedrag op nat wegdek, levensduur en geluid. »

Adembenemende landschappen

Wat dit hoge prestatie- en technologieniveau precies inhoudt is wat Continental Belux de deelnemers van de ‘Black Chili Driving Experience’ wil laten ontdekken. Het is een ‘live’ marketing concept, uniek in dit industriedomein. De selectie van gebruikte wagens is uiteraard ideaal om de kwaliteiten van de UHP (Ultra High Performance) banden van Continental te demonstreren. De operatie is gericht op verdelers van het merk en op klanten. Het concept is zo’n succes dat het talrijke andere filialen van Continental aantrekt.

Het concept rust dus op een bijzonder aantrekkelijke streek, pittoreske wegen, contrasterende landschappen, exclusieve sportieve wagens, Continental UHP banden, gezellige pauzes en hotels met standing. Hotels, want in tegenstelling tot de eerste versie waarbij telkens in ronden gereden werd met hetzelfde start- en eindpunt verloopt het ditmaal in etappes. De startplaats is Mougins van waaruit het de eerste avond naar Moissac-Bellevue gaat, niet ver van het Lac Ste-Croix, de dag nadien naar Tourtour (een van de mooiste dorpen van Frankrijk) om te eindigen in Cannes. Op het programma staan drie ritten van respectievelijk 190, 213 en 167 km, rijk aan adembenemende landschappen en op wegen die een maximum aan rijplezier bieden. Hier is het geen zaak van snelheid en nog minder van de chrono. In zo’n toeristische streek is men nooit alleen en voorzichtigheid is dus geboden.

12 teams voor de Black Chili Challenge

Een zeer goed uitgewerkt ‘papieren’ roadbook.

En toch nemen de deelnemers het tegen elkaar op in de ‘Black Chili Challenge’, een spel op iPad dat de technologie en producten van Continental wil leren kennen, maar ook de teamspirit wil ontwikkelen. Bij de haltes worden 12 uitdagingen georganiseerd. Ieder team scoort punten in elk spel en kan winnen op basis van door de organisatoren geëvalueerde criteria. De teamspirit, verantwoordelijk rijgedrag, Eco Drive met de (elektrische) Tesla Model S en respect voor timing en de instructies hebben invloed op de resultaten.

Wat betreft de wedstrijd voor het « grote publiek », die oproep voor kandidaten vindt ieder jaar in april-mei plaats. Dit jaar schreven 4750 teams zich online in. 24 onder hen uit iedere taalgroep werden uitgenodigd voor de selectie die vorig weekend op een piste in Nederland gehouden werd. Twee maal twaalf teams werden weerhouden en zullen uitgenodigd worden om gratis deel te nemen aan de ‘Black Chili Challenge’. Continental wil een ‘Black Chili Virus’ verspreiden via de ambassadeurs voor het leven van het merk, waarvan men een grote impact verwacht op de sociale media voor, tijdens en na deze ‘Black Chili Driving Experience’.

Interesse in deelname? Bezoek de site https://www.blackchili.be/nl

Hotels met standing voor deze Black Chili Driving Experience.