Real time verkeersinformatie en waarschuwingen, maar ook dynamische navigatie

In april viert Coyote zijn 9-jarig bestaan. En het succes van het systeem, dat geëvolueerd is van een simpele radarverklikker tot een echt veiligheidsinstrument, blijft toenemen. De gemeenschap Coyote-gebruikers blijft groeien. In ons land zijn er momenteel 1.235.000 betalende abonnees, en het grootste deel daarvan is tevreden over de dienstverlening, want 98% vernieuwt jaarlijks zijn abonnement!

In deze eindejaarsperiode vernieuwt Coyote Systems zijn topproduct, de Coyote GPS die voortaan Coyote NAV+ is. Vincent Hébert en Pascal Courrier, de verantwoordelijken van Coyote Benelux, vinden dat het nieuwe apparaat, dat verkeersinformatie combineert met dynamische navigatie en rijstatistieken, het meest gesofisticeerde real time instrument is voor de auto.

« Heel wat Belgen zijn gestresseerd aan het stuur door de files en uit schrik ergens te laat te komen op een afspraak, » stellen de verantwoordelijken van Coyote vast. « Daarom zorgt Coyote voor meer rust en veiligheid aan boord. Dit nieuwe apparaat waarschuwt niet enkel voor gevaar, maar ook voor drukte in het verkeer in real time, zodat het systeem de beste weg voor je zoekt. »

De Coyote NAV+ beschikt ook over Lane Assist, net zoals de beste GPS-systemen.

Samenwerking met « Here »

Voor de ontwikkeling van dit toestel, werkte Coyote samen met de Amerikaanse specialist van kaarten, ‘Here’, tevens de hofleverancier van de meeste Duitse premium constructeurs (Audi, BMW, Mercedes, VW). Dankzij de verbondenheid van de Coyote NAV+, worden de kaarten voortdurend up-to-date gehouden, volgens de hoogste normen op de markt. De GPS heeft een van de beste kaartsystemen ter wereld, zoekt het snelste traject, maar stelt ook andere routes voor, in functie van het verkeer, heeft duidelijke 3D aanduidingen en de ‘Lane Assist’ zorgt ervoor dat je niet moet twijfelen op verkeersknooppunten. Verder zijn er natuurlijk nog tal van interessante plaatsen die aangeduid worden.

Een nieuw snufje, ook al op andere toestellen beschikbaar, houdt je rijstatistieken bij. Je krijgt allerlei data van je dagelijkse autoritten (gereden afstand, rijtijd, tijd doorgebracht in de file, gemiddelde snelheid, ontvangen en gegeven waarschuwingen, aantal verwittigde bestuurders…). Zo kan je eventueel je rijgewoonten aanpassen.

Nouveau design et plus puissant

Met zijn strak en elegant design, past de Coyote NAV+ makkelijk in elk interieur. Het biedt een duidelijke en eenvoudig te gebruiken interface. Het grote full HD-scherm van 5″5 (1920 x 1080 mm) is het beste scherm dat Coyote ooit heeft gebruikt. Het gebruikscomfort is optimaal. Het systeem wordt geüpdatet via 4G en via Wifi.

Vanzelfsprekend levert de Coyote NAV+ ook in real time verkeerswaarschuwingen met het oog op de veiligheid. Dankzij de informatie van andere Coyote-gebruikers, krijg je op je traject meteen info over vaste of mobiele snelheidsradars, ongevallen, vertragingen, wegenwerken, weersomstandigheden, auto’s met pech of spookrijders… De bestuurder kan daardoor over een afstand van 30 km anticiperen op de obstakels die hij op zijn weg tegen zal komen.

Op elk moment geeft de Coyote NAV+ de maximumsnelheid aan. Een handig middel, want de verkeersborden zijn niet altijd goed leesbaar op je route. Je zicht kan belemmerd worden door vrachtwagens of andere hindernissen, door mist, enz.) Je blijft hierdoor ook beter geconcentreerd op de weg.

Via een nieuwe en handigere knop kan je obstakels of andere hindernissen melden aan de overige Coyote-gebruikers.

 

Wat het taalgebruik betreft, is er de mogelijkheid om te opteren voor het Vlaams, maar dat blijkt geen aanrader. Vreemd genoeg zijn de meeste Engelse termen niet vertaald, waardoor de stem die je waarschuwt al snel begint te irriteren, zeker wanneer « Average » wordt gemeld. Gelukkig biedt het « Nederlands » wel een correct taalgebruik. Wellicht nog een werkpuntje… Misschien had onze Minister Ben Weyts een tijdje met de Vlaamse versie gereden en was hij daardoor danig geïrriteerd toen hij begin december verklaarde dat hij een verbod wil op dergelijke « radarverklikkers ». Hoe dan ook, de Coyote NAV+ is, ondanks dergelijke geruchten, perfect legaal in ons land, net als in de meeste landen, behalve Zwitserland en Oostenrijk. De Coyote NAV+ waarschuwt je trouwens regelmatig voor de gevaren van alcohol, vermoeidheid en GSM-gebruik aan het stuur.

 

Service evolueert

De Coyote NAV+ is een evoluerend systeem. Via updates zullen de diensten verder uitgebreid worden in de loop van de komende maanden. De toekomstige versie, vanaf het eerste trimester van 2018, zal de dichtstbijzijnde parkings rond de bestemming aangeven (in samenwerking met Parkopedia). Bij de aangeduide parking geeft het systeem ook de openingsuren, de tarieven en het aantal beschikbare plaatsen. Andere diensten, zoals stembediening en waarschuwingen voor concentratieverlies, zullen in de toekomst toegevoegd worden.

Coyote is trouwens ook als App beschikbaar op je smartphone, maar wie denkt dat dit een evenwaardig alternatief is voor de Coyote NAV+ heeft het verkeerd voor. De gemiddelde gebruiker is immers 90 minuten per dag verbonden, terwijl gebruikers van een app op de smartphone maar 18 minuten per dag verbonden zijn. Vergeet ook niet dat elk telefoontje dat je krijgt tijdens je rit ervoor kan zorgen dat je een waarschuwing mist. En dat kan duur of zelfs gevaarlijk zijn…

De Coyote NAV+ kost 379 € inclusief BTW en inclusief 1 maand abonnement. Vervolgens kost het abonnement 12 € per maand. Voor een dienstverlening die elke minuut van de dag up to date is, die je waakzaamheid in het verkeer verhoogt en die echt kostenbesparend is. Een cadeautip! (H. Van Opstal & Bernard Verstraete)