Xevi Pons mag zijn illusies al opbergen

Na de zege van Toyota met Nasser Al Attiyah in de (korte) eerste etappe bleef het antwoord van Peugeot niet uit. Dankzij de hogere topsnelheid van de 3008 DKR heeft Sébastien Loeb de tweede etappe op zijn naam geschreven en de leiding in handen genomen.

Sébastien Loeb a exploité la vitesse de pointe du Peugeot 3008 DKR sur des pistes très roulantes. (Photo Florent Gooden/DPPI)

Sébastien Loeb benutte de topsnelheid van Peugeot 3008 DKR op de zeer snelle pistes (Foto Florent Gooden/DPPI)

« Het was een zeer snelle proef, niet echt technisch »,  verklaarde Loeb aan de finish. « Er waren veel rechte stukken en af en toe een bocht. Het verliep zeer goed voor ons, we kenden geen enkel probleem. Tegen het einde werden we gehinderd omdat we 70 kilometer in het stof van de De Villiers moesten rijden, die voor ons gestart was. We verloren dus een beete van onze voorsprong op het einde, maar niets ernstigs. En zo hebben we tenminste aan de leiding gereden in deze Dakar! Het terrein was echter niet representatief voor wat ons nog te wachten staat. Wat de warmte betreft, die was draaglijk. Ik heb zelfs de airco uitgeschakeld om iets meer vermogen te winnen! »

 

Dankzij dit succes komt Peugeot op gelijke hoogte met VW in de statistieken van het aantal etappezege’s. Maar de tevredenheid was niet alomtegenwoordig in het Franse kamp. De derde tijd van Carlos Sainz bevestigde de aerodynamische efficiëntie van de 3008 DKR, maar Stéphane Peterhansel en Cyril Despres waarin niet voorin te vinden. De eerstgenoemde had met stof te kampen, een gevolg van zijn startpositie na zijn matige tijd de dag voordien, terwijl zijn teamgenoot de antenne kwijtraakte van zijn Sentinel systeem dat andere deelnemers voor zijn komst moet waarschuwen.

301 AL-ATTIYAH NASSER - BAUMEL MATTHIEU - TOYOTA GAZOO Nasser Al Attiyah a perdu sa 1ère place mais il reste parfaitement dans le coup pour la victoire avec son Toyota Hilux. (Photo Florent Gooden/DPPI)

Nasser Al Attiyah verloor zijn eerste plaats maar is nog in de running voor de overwinning met zijn Toyota Hilux. (Photo Florent Gooden/DPPI)

De eerste leider van de wedstrijd, Al Attiyah, beperkte de schade door de tweede tijd te rijden. In de algemene tussenstand heeft hij 28″ achterstand op Loeb. De vierde en vijfde van de etappe, Giniel De Villiers en Nani Roma, bezetten dezelfde plaats in de tussenstand. Xevi Pons lag op de tweede plaats na de eerste dag maar verloor bij een sortie een wiel van zijn Ford Ranger. De Spanjaard moest lang wachten op zijn assistentiewagen en mag zijn hoop op een podiumplaats opbergen.

Erik Van Loon occupe une belle 9ème place après 2 jours. (Photo Florent Gooden/DPPI)

Erik Van Loon staat op een mooie negende plaats na twee dagen. (Foto Florent Gooden/DPPI)

Jean-Marc Fortin verheugt zich over het resultaat van de Toyota’s Hilux die in zijn ateliers in Villers-le-Bouillet voorbereid worden: « Het was een zeer snelle etappe. We wisten dat de topsnelheid van de Peugeots hoger lag dan 200 km/u. Maar vanavond hebben we drie wagens in de Top 5. We zijn op de afspraak en Erik Van Loon is ook negende. Ik ben echt blij want we hebben twee Peugeots op achterstand gezet en zijn in volle strijd voor de overwinning. »

Dat is een betere balans dan die van het X-Raid team. De beste Mini piloot was opnieuw de Saoedi Al Rajhi maar hij heeft al meer dan vijf minuten achterstand op leider Loeb. En Mikko Hirvonen, achtste algemeen, staat al op bijna negen minuten.

Tussenstand na de tweede dag:
1. S. Loeb-D. Elena (F-Peugeot 3008 DKR) 2h33’31 »
2. N. Al Attiyah-M. Baumel (QA/F-Toyota Hilux Gazoo) +28 »
3. C. Sainz-L. Cruz (E-Peugeot 3008 DKR) +1’56
4. G. de Villiers-D. von Zitzewitz (ZAF/D-Toyota Hilux Gazoo) +2’05
5. J. Roma-A. Haro (E-Toyota Hilux Overdrive) +2’56
6. Y. Al Rajhi-T. Gottschalk (UAE/D-Mini JCW RR) +5’12
7. S. Peterhansel-J.P. Cottret (F-Peugeot 3008 DKR) +7’26
8. M. Hirvonen-M. Périn (FIN/F-Mini JCW RR) +8’49
9. E. van Loon-W. Rosegaar (NL-Toyota Hilux Overdrive) +9’36
10. O. Terranova-A. Schulz (ARG/D-Mini JCW RR) +10’05
11. C. Despres-D. Castera (F-Peugeot 3008 DKR) +10’45

(Intro foto: Willy Weyens)