In het WRC is het de jongste dagen één van de voornaamste gespreksonderwerpen: de niet-conforme achtervleugel van de Toyota Yaris WRC.

Toen de FIA voorafgaand aan de Monte-Carlo 2017 de homologatiefiche van de Japanner goedkeurde overschreed de daarin vermelde breedte van de achtervleugel de maximaal toegelaten afmetingen met 3 cm. Het is in dit geval geen bewuste poging van Toyota om een loopje te nemen met het reglement, maar wel een verschillende interpretatie ervan die aan de basis van het probleem ligt. De fout ligt dus bij de verantwoordelijke bij de FIA die de homologatiefiche goedkeurde.

Het meest verrassende aan het verhaal is dat het probleem pas kwam bovendrijven toen Citroën de achtervleugel van Toyota wou kopiëren.

Beweren dat deze fout sinds begin 2017 het WRC vervalst zou een stap te ver zijn. De Yaris genereert inderdaad meer downforce en minder luchtweerstand dan zijn rivalen, maar het is niet daar dat hij het verschil maakt. Als de Toyota sneller is op de rechte stukken dan ligt dat vooral aan zijn sterke motor. De aanpassingen die tegen de manche in Turkije uitgevoerd moeten worden zullen dus maar een beperkte invloed hebben op de hiërarchie.