De succesvolle Pony Car van General Motors, de Chevrolet Camaro, was van 1967 tot 2002 in productie vooraleer de vijfde generatie het levenslicht zag in 2009 geïnspireerd door het succes van zijn voormalige rivaal, de Ford Mustang. Dit jaar viert de Camaro zijn 50 lentes. Tijd voor een flashback. (Marc Lacroix)

Generatie 1 : eind 1966 gelanceerd ; Coupé/ cabriolet 4 plaatsen op basis van het chassis van de Chevrolet Nova ; van 140 tot 375 pk.

Camaro RS (zwarte grille met verborgen koplampen)

 Camaro Z-28 (gebouwd voor de Trans-Am Series waar de cilinderinhoud tot 5 liter beperkt was)

Camaro SS (Super Sport, met V8 « small block »)

Generatie 2 : 1970 ; ongewijzigde Nova basis; totaal vernieuwd koetswerk, langer en breder; motoren bij aanvang behouden.

De nieuwe Z28.

De Camaro’s zorgden voor een waar festival door naar goede gewoonte voorin te rijden tijdens de eerste uren van de 24 Uur van Francorchamps.

Generatie 3 : 1982 ; typisch hoekige stijl van de jaren 80 ; eerste Camaro fuel injection ; nieuwe cabrio in 1987.

Generatie 4 : 1993 ; 6 cilinder 3.4-162 pk als basis motor ; De LT1 5.7 liter van de Z28 en de SS ontwikkelen 275 pk en van 285 tot 310 pk.

30th anniversary Camaro Z28 SS versie (2 rode strepen op een witte achtergrond) verkrijgbaar met 5.7-330 pk (LT4 van de Corvette Grand Sport).

Generatie 5 : 2009 ; het succes van een sterk op de eerste generatie gebaseerde Mustang zette Chevrolet aan tot de terugkeer van de Camaro ; de stijl is een duidelijke verwijzing naar de Camaro uit 67.

Cabriolet versie vanaf 2011.

Generatie 6 :Voor de 50e verjaardag krijgt de Camaro een update ; platform van de Cadillac ATS ; verfijnde stijl op basis van de vorige generatie ; 2.0T-275 pk, V6 van 335 pk en V8 afkomstig van de Corvette (6.2-617).