Topmateriaal voor beginners

Nadat we vorige maand in SPEED magazine de Clio Trophy Belgium uitgebreid voorstelden, kregen we deze keer de kans om het wapen van Renault Sport voor de nieuwe promotieformule in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship zelf te ontdekken. Op het circuit van Mettet stonden twee Clio’s Rally5 klaar om de testrijders van dienst te overtuigen van hun kwaliteiten. Het minste dat we kunnen zeggen is dat de creatie van Renault Sport indruk maakte.

De Clio Rally5 beantwoordt aan het nieuwe FIA-reglement voor de klasse Rally5. Deze categorie vormt de basis van de piramide in de rallysport. Het is dus een wagen die bestemd is voor jonge debutanten die hun eerste stappen zetten in de rallysport. De Clio Rally5 is gebaseerd op de Clio R.S. Line en heel wat onderdelen bleven standaard om de kosten te drukken. De 1.300 cc turbomotor levert 180 pk, maar vooral 300 Nm koppel, wat meer is dan de Peugeot 208 Rally4, een referentie die kan tellen.

Enkele jaren geleden voelden we de Citroën DS3 R1 aan de tand, wat toen ook het instapmodel moest worden voor beginnende rallyrijders. Daar houdt echter elke vergelijking op. Die R1 had geen sequentiële versnellingsbak, veel te lange verhoudingen van de versnellingsbak, minder vermogen en vooral geen sperdifferentieel op de vooras.

Deze Clio Rally5 heeft alles van een echte rallywagen. Zelfs een sequentiële vijfbak van Sadev en een sperdifferentieel, naast niet regelbare schokdempers van BOS, een gelaste rolkooi en een hydraulische handrem. Kortom, het echte rallywerk. En dat voor een uitermate scherpe prijs van 43.000 euro exclusief btw, volledig rijklaar. Een ongeëvenaarde prijs, zeker wanneer men rekening houdt met de running cost die geraamd wordt op ongeveer 10 euro per km op snelheid. De motor zou twee seizoenen mee moeten gaan zonder revisie. Jongeren die zich met gelijke wapens willen meten, zullen financieel niet voor verrassingen komen te staan. Integendeel. Indien ze enigszins goed presteren, dan kunnen ze een flink deel van het budget recupereren via de aantrekkelijke premies, goed voor meer dan 80.000 euro in totaal. Bovendien kan de snelste jongere een officieel programma met een Clio Rally4 winnen. Een unieke hoofdprijs die heel wat enthousiasme heeft gewekt, want MY Racing, die de Trophy zal runnen voor Renault Belux, mikt op 10 tot 15 wagens aan de start. Veelbelovend.

Bovendien zorgt Renault Sport voor bijstand op niveau, want naast een vrachtwagen met wisselstukken zullen ze ook een ingenieur afvaardigen om de teams bij te staan. In Mettet werd die bijstand verzekerd door Tom Van Wijnsberghe, een 26-jarige Vlaamse ingenieur die afstudeerde aan de Britse universiteit van Cranfield en die eerder zijn sporen verdiende als rally-ingenieur bij J-Motorsport en in het team van Ghislain de Mevius. « Sinds de zomer van 2020 werk ik in Frankrijk bij Renault Sport. Ik zal dit seizoen vooral actief zijn in de Franse en de Belgische Clio Trophy, terwijl ik daarnaast ook nog betrokken was bij de ontwikkeling van de Rally4-versie van de Clio, » vertelt Tom.

Verrassend krachtig

Maar, wat is deze Renault Clio Rally5 echt waard? We hoorden heel positieve verhalen van Tim Van Parijs en Benoît Verlinde, die de Clio Rally5 bestuurden in de Rally van Monte-Carlo. Zij waren onder de indruk van het potentieel en het chassis van de nieuwe Renault.

In Mettet werden de gastrijders wegwijs gemaakt door Morgane Bouchy, een jonge Franse pilote die dit jaar wellicht de Trophy zal rijden, en door regerend Belgisch rallykampioen Adrian Fernémont, die veel ervaring heeft met kleine voortrekkers.

« Ik heb jaren in de Fiesta Trophy gereden met verschillende Fiesta’s R2. Ik kan je verzekeren dat deze Rally5 niet onder moet doen voor de R2’s van toen. De motor heeft meer koppel en trekt beter op en de Sadev sequentiële versnellingsbak is geweldig. Dit is echt topmateriaal voor beginners, » vertelt Adrian. De remmen van de Clio Rally5 zijn bekrachtigd. Ervaren rallyrijders zijn het gewend om keihard op het rempedaal te stampen, maar in de Clio moet je doseren. « Een nieuwkomer zal een vertrouwd gevoel hebben en mij heeft het ook niet gestoord. Na enkele remzones ben je het gewend. Het belangrijkste is dat de remmen duurzaam zijn. Hier in Mettet zijn een paar serieuze remzones en ze hebben de ganse dag geen krimp gegeven, » besluit Adrian.

« Het zijn de rallyrijders met ervaring die het na hun eerste run telkens over de remmen hebben, maar na twee of drie runs spreken ze daar niet meer over. Het went snel en het doet niets af aan de duurzaamheid of de remkracht, » aldus Tom Van Wijnsberghe.

 

Geweldig chassis

Eerst Morgane ons twee rondjes wegwijs maakte op het erg technische circuit, was het onze beurt om het stuur te nemen van de Clio Rally5, in dit geval het exemplaar waarmee Tim Van Parijs en Kurt Heyndrickx hun klasse wonnen en alle Franse jongeren klopten in Monte-Carlo.

Het racestuur ligt goed in de hand en de pedalen voelen vertrouwd aan. De Clio Rally5 heeft dan ook geen pedalbox, maar behoudt zijn standaard pedalen. Het koppelingspedaal zullen we trouwens enkel nodig hebben om te vertrekken en te stoppen, want de sequentiële bak is voorzien van een powershift. Gas lossen is niet vereist. Rechts van het stuur staan twee verticale poken, de eerste om sequentieel te schakelen en de tweede om de hydraulische handrem te bedienen.

De rallysfeer wordt binnenin verzekerd door de poken van de sequentiële versnellingsbak en de hydraulische handrem. (Godin)

Het ronde knopje op de schakelpook wordt gebruikt om terug naar neutraal of achteruit te schakelen. (Godin)

We vertrekken en in de pitlane merken we al dat de bak heel vlot schakelt en dat de motor veel souplesse heeft. Eens op het circuit trekken we vlot door naar vijfde versnelling tot we zwaar in de remmen gaan voor de haarspeld rechts. De wagen wordt een beetje licht achteraan bij het terugschakelen, maar de achteras, voorzien van « soft » Michelins, plakt aan de weg. Sturen naar de apex en je kan meteen vol op het gas. De voortrein biedt veel grip en laat zich niet in verlegenheid brengen op het droge asfalt in Mettet. Enkel wanneer we iets te laat in de remmen gaan, voelen we de neiging tot onderstuur, maar voor het overige is de Clio Rally5 verbazingwekkend stabiel en neutraal. Op het technische gedeelte van het rallycrosscircuit, na de jump naar beneden op het onverhard, toont het onderstel zijn kwaliteiten. De wagen luistert perfect naar de stuurbewegingen en we kunnen de kerbstones agressief en vol vertrouwen nemen. Het vertrouwen neemt ronde na ronde toe. De jump wordt met vertrouwen aangesneden, in het korte werk zetten we de wagen even met de handrem, we verleggen de rempunten en gaan nog vroeger op het gas. De limiet van de Clio Rally5 ligt veel verder dan we hadden verwacht. De stabiliteit van het onderstel is indrukwekkend, net als de efficiëntie van de versnellingsbak, de remmen en de motor. De Renault boezemt vertrouwen in en dat kan het spektakel en de snelheid in de Clio Rally Trophy alleen maar ten goede komen.

De voortrein wordt nooit in verlegenheid gebracht op het droge asfalt in Mettet.

Natuurlijk zal de uitdaging nog een stuk groter zijn op de snelle, technische baantjes van de South Belgian Rally of op het onverhard van de Sezoensrally, maar één zaak staat vast: de jongeren die kiezen voor deze Clio Rally5 krijgen topmateriaal in handen, een echte rallywagen ontwikkeld door de competitie-afdeling van een constructeur. Wij zijn alvast overtuigd. Wie dit jaar met een Rally4 aan de start komt, zal niet mogen twijfelen, want de snelste Clio’s zullen zich ongetwijfeld tussen hen komen mengen. Wij kijken alvast uit naar de start van de Clio Trophy Belgium in de Rally van Wallonië, verreden van 30 april tot 2 mei.

(H. Van Opstal – Foto’s J. Godin)