Voor de 8e editie van de Spa-Classic slaagden de teams van Peter Auto erin 325 racewagens en 1200 collectiewagens samen te brengen, maar daarbovenop enkele nieuwigheden.

Het succes van circuit evenement rust deels op het vermogen van de organisator om het aangeboden spektakel te vernieuwen. Met moderne wagens is dat vanzelfsprekend, maar het is een echte uitdaging in het domein van historische races waar de deelnemersvelden niet opgefrist kunnen worden door de verschijning van nieuwe modellen. En toch slaagt Peter Auto er elk jaar in te verrassen. Een voorbeeld? Vrijdag verscheen een maagdelijk witte Porsche 962 in de Group C Racing paddock onder de verrassende blikken van de specialisten. En met reden, het in 1991 door de fabriek verkochte chassis (NO/962-174) had nog nooit een wedstrijd gereden… Na een kwarteeuw wachten werd daar verandering ingebracht!

Speed biedt u een terugblik aan op dit uitzonderlijke evenement met deze foto’s van Grégory Dewaelheyns;

De knappe Chevron B19 FVC van de Zwitser Philipp Bruehwiler.

Een voorvader van de Porsche 919 Hybrid: de 910. Dit exemplaar uit 1967 is eigendom van Uwe Bruschnik.

Ook de Amerikanen waren vertegenwoordigd met de Chevrolet Monza uit 1975 bestuurd door de Fransman Gilles Ceron.

Ivan Vercoutere en oud-piloot Ralf Kelleners deelden deze Porsche 962C.

Een originele kleur voor de schitterende Ferrari 275 GTB van Vincent Gaye.

De ex-Scuderia Filipinetti Lola T212 van Mauro Poponcini.

Het Group C Racing deelnemersveld was één van de meest aantrekkelijke.

Nog een Lola T 212 FVC, ditmaal in handen van Serge Kriknoff.

Het evenement betekende ook de start van de nauwere samenwerking tussen Peter Auto en de promotoren van de Global Endurance Legends, wat een demonstratie van GT’s en prototypes uit de jaren 1990-2000 opleverde.

Schitterend, deze Bentley EXP Speed 8 identiek aan het exemplaar dat de 24 Uur van Le Mans won in 2003.

Opnieuw een 962C, nu in Kenwood kleuren.

Michael Lyons bracht zijn Gebhardt C91 met V8 Cosworth motor mee.

De Ferrari 512M van het duo Monteverde/Pearson.

Een zeldzame proto, de Peugeot 905 van de Zwitser Dominique Guenat.

De Jaguar fans werden verwend met niet minder dan 5 XJR Gr.C’s.

De Group C Racing start met voorin een Porsche 962 en de Jaguar XJR14 van Christophe d’Ansembourg.

In F2 Euro Classic bestuurde Charles Veillard deze Ralt RT1.

Een van de Jaguars, een XJR8 uit 1987.

(c) Foto’s Grégory Dewaelheyns.