De SUV (Sport Utility Vehicle) markt doet het goed en Aston Martin kon uiteraard niet achterblijven. De commercialisatie van een model dat geschikt is voor onverhard komt eraan, de tijden veranderen... (Marc Lacroix)

De toekomstige SUV, genaamd DBX, van het merk uit Gaydon heeft als doel het cliënteel uit te breiden met als doelpubliek onder andere vrouwen en China, waar Aston Martin stagneert en maar 6% van zijn productie aan de man brengt omdat rijke Chinezen ruimere wagens verkiezen. Aston Martin mikt op 3850 wagens per jaar. In vergelijking, voor de nieuwe Vantage ligt dat cijfer op 3250 eenheden per jaar.

Prototype’s van de DBX bevinden zich momenteel in de extreme testfase. De lancering is voorzien voor het vierde trimester van 2019, eerder dus dan de commercialisatie van de Ferrari Purosangue, eveneens een SUV, die tot 2022 uitgesteld werd. Aston Martin heeft dus al een straatlengte voorsprong op wat aangekondigd wordt als één van zijn stevigste concurrenten.

Omwille van de typische camouflage geven de prototype’s weinig vrij van het uiterlijk van het model, op de kenmerkende Aston Martin grille na. In tegenstelling tot het gelijknamige prototype lijkt het wel een vijfdeursversie te worden. Onder de motorkap gaan de eigen V12 en de AMG V8 schuil, de laatstgenoemde beschikt ook over hybride technologie.