In afwachting van de straatversie wordt op het bekende Goodwood Festival of Speed alvast het prototype van de Toyota GR Supra Racing onthuld. (Marc Lacroix)

Voorzien in de showroom vanaf het eerste semester van 2019 zal de nieuwe Toyota Supra al te zien zijn in Goodwood van 12 tot 15 juli, « gecamoufleerd » in de kleuren van Toyota Gazoo Racing (rood, zwart en wit).

 

Hij zal er bestuurd worden door twee personen die verantwoordelijk zijn voor zijn ontwikkeling: Tetsuya Tada, hoofdingenieur, en Herwig Daenens, de voornaamste testpiloot.

 

Toyota kondigt aan dat zijn nieuwe GT de trend volgt die door zijn voorgangers ingezet werd: voorin geplaatste zescilinder in lijn en achterwielaandrijving.

Een overzicht van de vorige generaties:

  • De moderne interpretatie van de Toyota 2000 GT (1967-1970) ;
  • Een eerste versie werd geproduceerd voor de Japanse en Noord-Amerikaanse markt (1978-1981), in feite een verlengde Celica Liftback met een 2.0-123 pk zescilinder ;
  • De eerste echte Supra (codenaam MA61) werd op de markt gebracht in 1981 voor een periode van vijf jaar met een 2.8-170 pk zescilinder ;
  • De mildere « MA70 » nam de rol over van 1986 tot 1993 ;
  • De laatste Supra werd in 1993 gecommercialiseerd en is ongetwijfeld de spectaculairste met zijn indrukwekkende achterspoiler en 3.0 zescilinder biturbo, goed voor 330 pk.