Audi slaat toe in de finale

Na Hockenheim en Mettet, schreef Mattias Ekström ook de Britse manche van het WK Rallycross op zijn naam. De Zweed beet het ganse weekend in het stof van Petter Solberg, drie keer de snelste in de kwalificaties, en Andreas Bakkerud, de snelste in de vierde kwalificatiemanche. Maar, in de finales pakte hij twee keer uit met dezelfde succesvolle strategie: meteen de jokerlap in duiken, jagen op de leiders en in de slotfase de leiding overnemen. Vooral voor Petter Solberg, drie keer de snelste, was het een mentale dreun.

Lydden klein 002

In de kwalificaties was het een voortdurende strijd tussen Ekström, Bakkerud en Solberg, die telkens een fractie sneller bleek, tot Bakkerud in de vierde kwalificatie vrije baan had en een kanontijd op de tabellen zette. Enkele grote namen mochten na de reeksen naar huis, zoals Tanner Foust. De elektronica ging stuk op de derde VW Polo van VW Team Sweden. Reinis Nitiss kreeg zaterdag een zwarte vlag wegens een duw aan Niclas Grönholm, die nog aan het leren is. Liam Doran mocht voor de eerste keer met een tweeliter rijden, maar de JRM Mini bleek niet snel genoeg. En Robin Larsson had teveel onderstuur op zijn Audi, al werd hij zelfs geklopt door Ken Block.

Lydden klein 016

De eerste halve finale werd gedomineerd door Petter Solberg voor de Peugeots van de broertjes Timmy en Kevin Hansen. Anton Marklund ging in de jokerlap in de fout, terwijl Kevin Eriksson en Topi Heikkinen gewoon niet snel genoeg waren.

Lydden klein 021

In de tweede halve finale nam Andreas Bakkerud vanaf de pole de beste start, maar Ekström dook meteen de jokerronde in en begon te jagen. Sébastien Loeb, die in de derde kwalificatie een lekke band had en eerder elektrische problemen, probeerde de aanval te openen op Timerzyanov, maar al snel bleek de motor van de Peugeot opnieuw te haperen. Timerzyanov knokte zich naar de derde plaats, terwijl Ekström in de slotronde nog voorbij Bakkerud ging.

In de finale nam Solberg de beste start, maar opnieuw ging Ekström het duel uit de weg door meteen te jokeren. Terwijl Solberg bleef pushen, naderde de Audi op het leidende groepje, om uiteindelijk de leiding over te nemen toen Solberg ging jokeren. Andreas Bakkerud miste zijn start, zodat Timmy en Kevin Hansen op de derde en vierde plaats finishten. Bijzonder knap van Kevin, die zijn 18de verjaardag vierde in Lydden.

« Wat een waanzinnig weekend, » genoot Mattias Ekström. « Het was een erg zwaar weekend. Ik dacht telkens na een perfecte kwalificatie sneller te zijn dan Petter, maar elke keer bleek de Noor een fractie sneller. Het motiveerde me extra voor de finale, want vorig jaar verloor ik hier ook al met 3 tienden verschil. Ik heb ontzettend hard gepusht en mijn banden waren iets frisser. Maar, ik verwacht dat het razend spannend zal blijven tot het einde van het seizoen tussen mij, Petter en de Peugeots van team Hansen. Want, vergeet ook Loeb niet. Seb had hier gewoon pech. »

« Ja, ik ben teleurgesteld, » vertelde Petter Solberg, die uiteindelijk toch evenveel punten scoorde als Ekström. « We reden een uitermate sterk weekend, maar het verschil werd gemaakt door de bandenstrategie. Mattias had nog drie nieuwe banden voor de halve finale en hij monteerde nog één nieuwe band voor de finale. Dat heeft het verschil gemaakt… »

Het nevenprogramma werd in Lydden Hill gevuld met de RX Lites en Super 1600. Met 26 S1600’s was deze categorie het sterkst bezet, al sprak de Europese finale de verantwoordelijken van Monster Energy blijkbaar niet aan. Met zware beats werd hun signeersessie en babe-show gepresenteerd, terwijl op de piste voor Europese winst werd gestreden. Een gebrek aan respect voor de tenoren in S1600.

Lydden klein 018

Zoals wel vaker, was Ulrik Linnemann het slachtoffer van zijn aanvalslust. Nadat hij in zijn halve finale van de leidersplaats gezakt was naar de derde plaats achter Baumanis en Shigaboutdinov. Precies op de plaats waar Barbosa een ronde eerder over de kop ging, legde ook de Deen zijn Peugeot op het dak… bovenop de Citroën van Barbosa.

Lydden klein 014

In de grote finale deed Artis Baumanis er alles aan om leider Krisztian Szabo te bedreigen, maar de Skoda-piloot verdedigde zijn lijn en won overtuigend voor Baumanis en de Fabia’s van Susta en Petrakovits.

(Foto’s Johan Hendrickx)