Ott Tänak, die als leider aan de slotdag van de Rally van Turkije, de 10de wedstrijd van het Wereldkampioenschap Rally, mocht beginnen, liet geen steek vallen op de laatste vier klassementsproeven. De Est profiteerde optimaal van de flater van Sébastien Ogier, die zelf de zege verspeelde door een stuurfout, en de pech van Thierry Neuville, die een schokdemper brak hoewel hij niets raakte. Met drie zeges op rij is Ott Tänak, die op het podium gehuldigd werd door President Erdogan himself, helemaal terug in de titelrace.

« Het team heeft ongelofelijk goed werk geleverd. De wagen was erg sterk en het nieuwe koelsysteem functioneerde perfect. Het zal nog een heel spannend slot van het seizoen worden, maar ik ben er klaar voor, » vertelde Ott, die wat geprikkeld was omdat Jari-Matti Latvala op de slotproeven toch een hoog ritme bleef rijden. Nochtans stelde de ervaren Fin de dubbel voor Toyota, hun beste resultaat ooit, veilig.

« De teamleiding had ons gevraagd geen domme dingen te doen, » vertelde Latvala. « Dan weet ik echt wel hoe laat het is. Ik ken het spelletje wel, maar je moet ook voldoende blijven aanvallen om geconcentreerd te blijven. »

Hayden Paddon kon de pijn voor Hyundai verzachten met zijn eerste podiumplaats van het seizoen. Een prestatie die hem deugd zal doen en die belangrijk is voor zijn onderhandelingspositie over een nieuw contract, want de Nieuw-Zeelander wil vooral een volledig programma afwerken in 2019. Paddon hield Teemu Suninen van het podium. De Fin was de beste van de Ford-brigade, waar vooral Sébastien Ogier zich voor de kop kan slaan. Dankzij Elfyn Evans, die 5 minuten te vroeg in klokte, en 4 punten op de Power Stage, kon de wereldkampioen de schade nog een beetje beperken. Maar, hij had zijn achterstand op Thierry Neuville helemaal weg kunnen werken als hij zaterdag niet van de baan was gegaan.

« Ik begrijp nog altijd niet wat daar gebeurde. Mijn brein liet me een paar tellen in de steek, » aldus de kopman van Ford.

Thierry Neuville gooide al zijn frustraties van zich af op de Power Stage, waar hij de snelste tijd realiseerde, goed voor een troostprijs van 5 bonuspunten. Dat was ook het enige doel van de dag, want na zijn scratch op de openingsproef, reed hij opmerkelijk voorzichtig de resterende twee proeven voor de Power Stage.

« We hebben gedaan wat we moesten doen: de Power Stage winnen. Ik reed absoluut flat out, op de limiet. Harder kon niet. Ik had hier gewoon de rally moeten winnen, want we waren duidelijk het snelste. Dat bewezen we vrijdag, toen we de weg openden en toch als leider de dag konden afsluiten. Alleen heeft een schokdemper er anders over beslist. Erg jammer, maar niets aan te doen, » vertelde Thierry Neuville, die natuurlijk wel leider blijft in het WRC, al heeft hij er met Ott Tänak voortaan een serieuze concurrent bij.

In WRC2 stond er weer geen maat op Jan Kopecky, die zijn 5de zege op 5 deelnames behaalde. De Tsjech moest deze keer terugvechten na twee lekke banden. Omdat ook Chris Ingram, die in WRC2 debuteerde, nog lek reed, kon de Tsjech opnieuw de leiding nemen.

In het Junior WRC ging de overwinning na een erg spannende wedstrijd naar Emil Bergkvist, die de Junior-titel behaalde: « En dat allemaal dankzij Jourdan Serderidis, mijn hoofdsponsor die het allemaal mogelijk heeft gemaakt. Deze rally was bijzonder zwaar voor de R2’s. Het was constant uitkijken om de auto niet te slopen of lek te rijden. Dankzij de dubbele punten hebben we de titel op zak. Dat betekent dat ik volgend jaar 7 rally’s met een Ford Fiesta R5 in WRC2 mag rijden. Schitterend!, » aldus de jonge Zweed.  (HVO- foto’s Willy Weyens)