Autoclub Medina kan als geen ander aangename plekken vinden voor de regroup's. (Foto R. Delrue)

Autoclub Medina kan als geen ander aangename plekken vinden voor de regroup’s. (Foto R. Delrue)

Al geruime tijd staat de Belgian Westhoek Classic geboekstaafd als een niet te missen evenement in Vlaanderen. Deze wedstrijd speelt zich volledig buiten kampioenschap af maar zoals verleden jaar was de BWC 2016 in enkele uren tijd volgeboekt. En wie een bezoekje brengt zal vele vertrouwde gezichten terugzien. Ook zoals in 2015 wordt het een tweedaags evenement. De bezielers van Autoclub Medina geven graag tekst en uitleg.

Nic Pappijn en Alexis D'Hooren hopen beter te doen dan hun derde plaats van verleden jaar. (Foto S. Turkery)

Nic Pappijn en Alexis D’Hooren hopen beter te doen dan hun derde plaats van verleden jaar. (Foto S. Turkery)

« Een groots en sportief evenement organiseren in Vlaanderen is niet zo evident, » bekent Bjorn Vanoverschelde. « Vlaanderen is geen Wallonië, Frankrijk of Groot-Brittannië… Maar dankzij een grondige voorbereiding, de uiterst strenge selectie van de wedstrijdgebieden en een goede communicatie met de overheden ben ik ervan overtuigd dat we ook dit jaar een competitief evenement kunnen voorschotelen en ons zullen kunnen onderbrengen in het lijstje der grotere wedstrijden! Het concept blijft bewaard: enkel bemande stempelcontroles aangevuld met een reeks van regelmatigheidsproeven en tijdcontroletrajecten. »

Er komen minder Nederlanders aan de start als verleden jaar maar Alexander Leurs, de jongste winnaar van de Tulpenrally, is er opnieuw met zijn Ascona A. (Foto S. Delaere)

Er komen minder Nederlanders aan de start als verleden jaar maar Alexander Leurs, de jongste winnaar van de Tulpenrally, is er opnieuw met zijn Ascona A. (Foto S. Delaere)

Een nieuw wedstrijdcentrum en een showproef

Uitvalsbasis blijft nog steeds de gemeente Deerlijk, nabij Kortrijk. Maar het wedstrijdcentrum wordt grondig hertekend in het Blue Woods Hotel. En dan is er ook een heuse showproef, vlakbij het rallycentrum, met parkeerzones en verschillende observatiepunten voor het publiek.

« De vrijdagavondetappe zal helemaal in de duisternis afgewerkt worden, » zegt wedstrijdleider Rudy Opdenakker. « Het wordt zoals de autosportwedstrijden die ik als kleine jongen heb gekend. Een echt wedstrijdcentrum met een showproef als opener, een stempelcontrole bij een zéér bekende autosportlocatie, een mooie bosproef slingerend tussen de kastelen, een tijdcontrole in een ouderwets volkscafé waarbij de navigator binnen gaat inklokken terwijl zijn piloot ongeduldig staat te wachten en zelfs enkele tijdcontroletrajecten op en rond een militair kamp… Het echte seventies-gevoel! »

Kunnen Jerry Hamers en Liliane Claes nog beter doen dan hun 2de plaats van verleden jaar met hun Mazda RX7? (Foto S. Turkery)

Kunnen Jerry Hamers en Liliane Claes nog beter doen dan hun 2de plaats van verleden jaar met hun Mazda RX7? (Foto S. Turkery)

Uiteraard volgt de hoofdbrok op zaterdag, goed voor een tweede wedstrijddag van zo’n 450 kilometer waarbij traditioneel de middagetappe, de gebruikelijke marathonetappe met maar liefst 230 km non-stop navigeren, het verschil zal maken. Regroups zijn er in Ijzendijke (Nederland) en Ploegsteert (België) en twee extra korte haltes waar de teams binnen moeten gaan inklokken in een café, zoals op zaterdag in het kleine dorpje Roesbrugge, aan de Ijzer.

Sterk deelnemersveld

Opnieuw een ‘vol huis’ dus voor deze editie, waaronder 5 Franse, 5 Britse en 20 Nederlandse teams. De eerste 3 startnummers zijn weggelegd voor de top 3 van vorig jaar, met op kop de Nederlandse winnaars Giel en Arjan Van der Palen (Porsche 911), die gevolgd zullen zijn door Jerry Hamers-Liliane Claes (Mazda RX7) en Nic Pappijn-Alexis D’Hoore (Porsche 911). Ze dienen uiteraard rekening te houden met onder andere Dominique Holvoet (Toyota Celica) en Ruben Maes (VW Porsche 914-6). Twee ex-circuitrijders die in het verleden reeds hun kunnen bewezen in regelmatigheidsrally’s en respectievelijk bijgestaan door Yannick Albert en Aswin Pyck, twee ervaren navigatoren.

naaktgeborenp-1509-denhartogb-escort-mk1-bwc-sdel-68Een andere kanshebber is Bart Den Hartog, meervoudig Tulpenrally winnaar. Hij zit naast Peter Naaktgeboren in de Escort Mk1 hiernaast. Daarenboven prijken ook Eric Piraux-Catherine Monard (winnaars Tour de Belgique 2015, R5 Alpine), Kurt Vanderspinnen (bijgestaan door BWC-recordhouder Anton Dupan op een Volvo 142S), Alexander Leurs, de jongste winnaar van de Tulpenrally, bijgestaan door Ad van der Werf op een Opel Ascona, het duo Harry Peeters-Filip Deplancke (BMW 2002 ti) en vele anderen op de startlijst.

Steven en Jos De Man waren verleden jaar de besten in de Touringcategorie. (Foto S. Delaere)

Steven en Jos De Man waren verleden jaar de besten in de Touringcategorie. (Foto S. Delaere)

In de Touringcategorie gaat de familie (Steven en Jos) De Man als favoriet van start, na hun winst van vorig jaar, al zal Mario Varrewaere revanche willen nemen op zijn opgave van vorig jaar in het zicht van de eindmeet terwijl hij aan de leiding reed. Dit jaar wordt hij bijgestaan door Bjorn Clauw, vorig jaar in een andere formatie reeds 4de in de eindrankschikking.

Wie de wedstrijd wenst te volgen kan terecht op enkele aanbevolen publiekspunten. Vrijdag zijn de wagens en de piloten te zien in het vernieuwde wedstrijdcentrum te Deerlijk tussen 17u00 en 20u00, op de showproef vanaf 20u15, bij de jump van Schuiferskapelle te Tielt vanaf 21u00 voor een bemande stempelcontrole in het holst van de nacht en vanaf 21u45 op het vliegveld van Ursel. De publiekspunten, deelnemerslijst en andere info kan u op de website van de Belgian Westhoek Classic vinden: www.belgianwesthoekclassic.be.