Kronos Events beschikt over een redelijk realistisch werklijstje, waarop meer dan twintig gegadigden staan te prijken die zich willen opmaken voor de tweede uitgave van TCR Benelux. Zoals altijd in onze geliefde autosport, is het nog steeds een kwestie van het afronden van het gevraagde budget, vooraleer er voorgoed kan worden toegezegd. Niettemin kunnen we verklappen dat er binnenkort meerdere formaties hun aanwezigheid zullen bevestigen…

Wie zeker van de partij zal zijn tijdens de TCR Benelux Trophy op Circuit van Spa-Francorchamps, zijn Edouard en Guillaume Mondron. Tijdens de openingsmanche van TCR Benelux 2017 zitten de Mondron-broers opnieuw achter het stuur van de vertrouwde SEAT Léon TCR van het Delahaye Racing Team.

“TCR Benelux heeft duidelijk getoond dat er muziek zit in deze toerwagenklasse,” stelt Edouard. “In vergelijking met, bijvoorbeeld GT3 blijft TCR financieel haalbaar, wordt er geracet op een hoog niveau en krijgt men heel wat tracktime voor de wielen geschoven. Het zijn bovendien deur-aan-deurgevechten, waarin zeer respectvol wordt gestreden. Laat ons zeggen dat je als rijder een overwinning in TCR Benelux gerust op je visitekaartje mag schrijven! Daarom geven wij opnieuw de voorkeur aan TCR Benelux en willen wij profiteren van de komst van TCR International Series tijdens het weekend van het WEC om daar éénmalig aan te treden. Alleen moet er nog beslist wie van ons twee er, solo, aan de start komt…”

Broer Guillaume weet wat te doen! Vooral omdat hij afgelopen seizoen als enige van de Mondron Brothers zorgde voor een, zeg maar, zeer unieke zege in TCR Benelux! Het was pas na een heldhaftige strijd met, asjeblief, Tiago Monteiro en Tom Coronel dat de jongste Mondron richting het hoogste schavotje mocht stappen in Spa-Francorchamps. Guillaume kon op geen betere wijze een eerbetoon brengen aan zijn vader, Jipi Mondron… 

“Op de ietwat vochtige piste ondervond ik minder hinder van het feit dat onze SEAT in Spa niet was uitgerust met de sequentiële versnellingsbak,” herinnert Guillaume zich het beslissende inhaalmanoeuver in Combes op de Honda Civic #18 van Portugees Monteiro. “Dat wij ook nadien met de gewone DSG-bak zijn blijven rijden, heeft ons voortdurend parten gespeeld en ons ervan weerhouden meer vooraan te finishen. Daarom beschouw ik de 4de plaats in Sprint 2 tijdens de finale op Circuit Jules Tacheny als een kleine overwinning, omdat ik pas als 6de startte, meevocht voor een podium en nipt als 4de eindigde. Alleen in het kader van het weekend van de 24 Hours of Zolder kon Edouard aantikken als 3de in Sprint 2 en in Colmar-Berg eindigden wij 3de in de Qualifying Long Race. Nu de SEAT wordt voorzien van de sequentiële versnellingsbak, zouden wij regelmatiger vooraan moeten kunnen meestrijden.”