Neen, het derde seizoen van Max Defourny in de Eurocup Formula Renault loopt niet van een leien dak. Na zijn podium in Monza, kende de rijder van MP Motorsport een zeer frustrerend weekend in Silverstone, in een wagen die tienden van een seconde trager was dan de directe concurrenten. Hij wilde in Monaco dan ook revanche nemen en Defourny trok naar het Prinsdom Monaco, waar hem een vierde meeting van het seizoen wachtte. 

En de festiviteiten begonnen zeer goed tijdens de vrije trainingen op donderdag. De rijder van de #33 was present in de voorste gelederen van het klassement en bewees daarmee dat hij met goed materiaal nog steeds weet hoe een topprestatie neer te zetten. Dat leek zich ook te bevestigen tijdens de kwalificaties. Zoals geweten zijn die kwalificaties zeer belangrijk in de straten van Monaco. Defourny leek een ernstige kandidaat op de polepositie. “Maar met mijn tweede set nieuwe banden, maakte ik een kleine fout en dat in ronde die tot dan toe sneller was dan de pole”, vertelt Max. Resultaat: 4de chrono in zijn reeks, dus tweemaal een vierde startrij in zijn races op Monaco. “En vanaf dan wist ik dat het moeilijk zou worden.”

© 2018 Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

Defourny startte zaterdag, tijdens de eerste race, met het mes tussen de tanden en wilde absoluut plaatsen goedmaken. Maar inhalen is geen makkelijke opdracht in Monaco. Toen hij aan het vechten was voor de zesde plaats met de Amerikaan Neil Verhagen, raakten Max en zijn tegenstander elkaar tweemaal. Met een beschadigde wagen diende hij plaatsen in te leveren en kwam hij als negende over de meet.

Op zondag, drie uur voor de start van de Grand Prix van Monaco, ging het wat beter, want Defourny reed naar een zesde plek en zijn rondetijden waren die van de koplopers.

© 2018 Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

“Het werd dus niet het verhoopte resultaat, maar als je vanaf de vierde startrij moet vertrekken, gebeuren er in Monaco weinig wonderen. Bovendien verliepen de races relatief rustig, alvast zonder incidenten voor me. Ik scoor punten en het belangrijkste is dat ik mijn focus op scherp houd voor de rest van het seizoen, een seizoen dat nog lang is. Het prestatieniveau van de Eurocup Formula Renault is hoger dan ooit en dat betekent dat het kleinste probleem zich vertaalt in een verlies van plaatsen. Met MP Motorsport willen zo snel mogelijk aantonen dat ik niet toevallig eerder als races in de FR 2.0 heb gewonnen.”

Op de Oostenrijkse Red Bull Ring in Spielberg, gaat het seizoen van 20 tot en met 22 juli verder…