De tegenslag van de Rally van Polen is vergeten voor J-Motorsport. In de Rally van Finland toonde Emil Bergkvist zijn competitiviteit door negen keer de snelste te zijn van de jongeren met een DS 3 R5 in het Wereldkampioenschap WRC2.

« Ik wilde bewijzen tot wat ik in staat ben en ik denk dat dit gelukt is, » vindt de jonge Zweedse belofte. « Het is jammer dat ik niet de volledige wedstrijd kon rijden en dat ik mijn prestatie niet kon omzetten in een aansprekend resultaat. Ik was gewoon heel blij dat ik deze Rally van Finland kon rijden. De proeven zijn ultrasnel en daar hou ik van. Helaas heb ik me laten verrassen op de 4de proef en zaten we vast in een greppel. De DS 3 was een beetje beschadigd, maar ik was er zeker van dat het team van J-Motorsport de wagen weer klaar zou krijgen voor een herstart zaterdagochtend. De mecaniciens leverden prima werk en daar wil ik hen voor bedanken. »

Emil herpakte zich zaterdag en zondag met heel overtuigende chrono’s.

« Door die voorlopige opgave kon ik het verhoopte resultaat vergeten, want het kostte me meer dan een uur. Vanaf dat moment was het de bedoeling om verdere problemen te vermijden en om een of andere toptijd te rijden. Dat is exact wat we gedaan hebben, onder andere op KP 15 met een 15de tijd algemeen, als 6de in WRC2, ver voor de andere piloten met een DS 3 R5. Zondag ging ik op dezelfde wijze verder om zoveel mogelijk ervaring op te doen. Ik wilde bewijzen dat ik me kan meten met de besten. Op basis van mijn tijden en mijn ritme op de 14 proeven die ik gereden heb, was een Top 5 in WRC2 haalbaar in dit uitermate hoogstaande peloton. Ik denk dat we tevreden mogen zijn over deze ervaring. Ik kijk al uit naar de start van de Rally van Duitsland, een van mijn lievelingswedstrijden. Daar wil ik deze prestatie bevestigen. »

Een andere bron van tevredenheid voor J-Motorsport is de betrouwbaarheid van de DS 3 R5 op een zeer selectief parcours, dat zowel snel als brutaal voor de mechaniek is door de landing na de talrijke jumps die de wedstrijd kenmerken. Het is alvast een goed voorteken voor de rest van het seizoen, met de terugkeer op asfalt vanaf 18 augustus aan de oevers van de Duitse Moezel.