710 pk en meer dan 1000 Nm koppel, voor 710 exemplaren!

Op het Salon van Frankfurt onthulde Bentley de generatie 2018 van de Continental GT, een echte nieuwigheid want hij rust niet langer op het chassis van de VW Phaeton maar wel op het MSB platform dat ingehuldigd werd met de Porsche Panamera. Maar ook het einde van de carrière van de huidige Continental GT , waarvan Bentley 66.000 exemplaren aan de mand bracht op 15 jaar tijd, zal niet onopgemerkt voorbijgaan. Bentley biedt een Supersports versie aan die even extreem als exclusief is.
             Door Bernard Verstraete; foto’s MSD/Jean-François Miroir

Het beeld van het majestueuze limousine voor Britse edelen dat ooit onlosmakelijk met Bentley verbonden was behoort duidelijk tot het verleden. De Continental GT laat vandaag weinig passanten onverschillig. Hij roep onvermijdelijk bewondering op. Nochtans sprong het ‘Moroccan Blue’ van ons exemplaar niet echt in het oog en wordt de personalisatie van deze  wagen vooral op een subtielere wijze uitgevoerd.

De luchtinlaten in de motorkap zijn onuitgegeven. Die in de voorvleugels waren tot nu toe enkel te zien op de speciale reeks Speed Black Edition uit 2016. De voorbumper is specifiek aan deze uitvoering. Let op de details rondom de inlaten!

Luxueus is deze Bentley Continental nog meer dan alle anderen. Van buitenaf onderscheidt hij zich vooral door de exclusieve voorbumper, de brede luchtinlaten  waardoor de wagen lager lijkt te liggen en de dubbele uitlaat die achteraan hetzelfde effect geeft.

De « rechthoek » achteraan, « hoefijzer » genaamd door Bentley, benadrukt de breedte van de Continental GT.

Exclusieve 21″ wielen en de grootste remschijven op de markt.

De indrukwekkende 21 inch velgen, exclusief in lichtmetaal (beschikbaar in mat zwarte afwerking) dragen ook bij tot het karakter van de Continental Supersports. Dat geldt ook voor de talrijke carbonelementen die terug te vinden zijn aan de luchtinlaten in de motorkap en de voorvleugels, de voor- en achterbumpers, de spiegels, de zijschorten en op de achtervleugel. Bentley doet er nog een schepje bovenop door (als optie) de afdekklep van de motor in carbon met glanzende afwerking aan te bieden!


Zorg voor detail

Onnavolgbare luxe zinnelijkheid kenmerk het interieur van alle Bentleys. Het niveau ligt nog hoger in deze Supersports versie met een waaier een esthetische details.

Luxe en comfort domineren het indrukwekkend interieur.

Er werd een speciaal tricolore schema uitgedacht. De zetels en deurbekleding, in een schitterende combinatie van leder en alcantara, zijn getooid met een klassevolle ruitvorm. Aan het dashboard gaat de bekleding met vlakken mooi samen met het retro aspect van de ventilatiebedieningen. Het oog voor detail is indrukwekkende met de zeer mooie afgewerkte versnellingspook, de in de centrale console geïntegreerde brillendoos, de aluminium pedalen met lederen elementen en zelfs de uiteinden van de zetelrails in aluminium!

Het exploot is dat Bentley erin slaagt vier plaatsen aan te bieden waar er normaal maar ruimte is voor twee.

Men voelt zich onmiddellijk op zijn gemak in dit interieur dat niet misplaatst zou zijn in een Engels salon. De rijpositie is perfect. De bediening van alle knoppen is snel onder de knie en het contact is zeer aangenaam. Maar niet alles is perfect… De klepjes achter het stuur zijn iets te hoog geplaatst naar onze smaak en de bediening van de richtingaanwijzers te laag. De werking van het multimediasysteem en vooral de display (zeer grof) van de navigatie zijn niet van Bentley kwaliteit. En de zichtbaarheid achteraan, op zich al beperkt door de stijl van de wagen, wordt gehinderd door de dikte van de A stijl.

Verbluffende prestaties

Deze kleine schoonheidsfoutjes vallen echter in het niets door de fantastische mechaniek die schuilgaat onder de motorkap en het geluid dat hij produceert. Deze Continental GT Supersports is namelijk de krachtigste en snelste Bentley ooit voor de openbare weg. Het Engelse merk, dat sinds 1998 deel uit maak van de Volkswagen Groep, maakt uiteraard gebruik van de grootste motor uit het gamma, de W12 die gevormd wordt door de samenkoppeling van twee VW VR6 motoren om een indrukwekkende 6-liter 12 cilinder te creëren. In vergelijking met de vorige Supersports versie (uit 2009) is hij 80 pk rijker en wint hij 217 Nm aan koppel om de uitzonderlijke cijfers van 710 pk en … 1017 Nm te bereiken! Onnodig te zeggen dat de prestaties verbluffend zijn, ook al is de Continental Supersports nog steeds dagelijks comfortabel te gebruiken.

Om dit te bereiken benutte Bentley de ervaring opgedaan in de autosport, onder meer in de Blancpain GT Series waar onze landgenoot Maxime Soulet één van de toppiloten is bij het M-Sport team. Deze Supersports krijgt nieuwe turbo’s, een hertekende koeling voor de lucht van de drukvulling en een verbeterde krukas met onder meer nieuwe drijfstanglagers.

Zo sprint de Continental GT Supersports van 0 naar 100 km/u in 3″5 en bedraagt de topsnelheid 336 km/u. Verbluffende voor een luxe berline van 2,3 ton!

De tol van het gewicht

Behalve in scherpe bochten is het gedrag van de Bentley Continental Supersports veel dynamischer dan wat zijn uiterlijk laat vermoeden.

Om alle PK’s op de baan te krijgt beschikt de Bentley over een integrale transmissie. De versnellingsbak is een automatische ZF met 8 verhoudingen en Quickshift die sequentieel bediend kan worden met de klepjes achter het stuur. Het koppel kan verdeeld worden met 40% vooraan en 60% achteraan, maar tenzij u over de testbaan van Top Gear beschikt zal het niet lukken om brede schuivers te maken. De nieuwe koppelconvertor gaat subtiel te werk om het slippen van ieder wiel tegen te gaan. Het koppel is zo fenomenaal dat bij dynamisch gebruik de werking duidelijk en snel merkbaar is, maar de interventies zijn goed afgewogen om het vermogen niet onnodig te blokkeren.

Daarom is de Continental GT nog geen ballerina. Men heeft zelden het gevoel een zware wagen te besturen, maar het gewicht laat zich wel opmerken op bochtige wegen. Zijn gedrag wordt zwaarder op de voortrein als men de wagen laat doen. Bochten moesten dus accelererend genomen worden om het werk van de ingenieurs optimaal te benutten.

De achtervleugel zorgt voor meer druk op hoge snelheid.

Bariton en tenor in duo

Op de onnodige opstoot van geluid bij het starten na is de melodie van de 12 cilinder aangenaam zonder te overmachtig te worden bij « normaal » gebruik. Maar er zal vaak de neiging zijn om de ‘Sport’ modus in te schakelen om niet enkel van een harder vering maar vooral van de fenomenale soundtrack te genieten waar de W12 zowel als bariton en als tenor door het leven gaan wat een samenspel oplevert waar men geen genoeg van krijgt. Nog meer nog dan de weerklank van de titanium uitlaat bij het lichten van het gaspedaal is het lyrische geluid van de 12-cilinder bij de acceleratie een streling voor de oren.

De keerzijde van de medaille is dat deze Continental GT zo comfortabel is dat het snelheidsgevoel zwaar onderschat wordt tot 160 km/u. Opletten bij snelheidscontroles! Maar op het aansnijder van bochten na is de reactiviteit van de stuurinrichting perfect, net als de acceleratie. Het remmen is het voornaamste element waar de Bentley beter kan. Ondanks de carbon keramische schijven met 42 cm diameter (een record), gekoppeld aan klauwen met acht zuigers, is het geen sinecure om 2,3 ton gestopte te krijgen, vooral niet na enkele zware remzones.

Manoeuvreren is ook niet zijn sterkste kent. De versnellingsbak is niet erg snel bij dit soort oefeningen en de werking van de achteruitrijsensoren is lachwekkend.

Het reservewiel daarentegen is wel handig (een normaal wiel was nog beter maar liever dit dan en zelden nuttige opblaaskit), geplaatst onder het tapijt van de ruime koffer, die echter wat aan de lage kant is.

De prijs van exclusiviteit

Uitzonderlijk oog voor detail, kwaliteit en afwerking.

Goed opgevoede mensen zullen vertellen dat men niet over geld spreekt. Maar deze schitterende oefening van technologische verfijning heeft wel een prijs: 272.250 euro voor de basisversie. En zelfs 304.726 euro met alle opties en afgewerkt zoals ons testmodel! Een enorm bedrag voor een stuur en vier wielen, maar na er drie dagen van geproefd te hebben begrijpen we maar al te goed dat sommige financieel welgestelden zich laten verleiden tot de aankoop van zoveel moois. En deze Supersports kan dan nog als een verzamelobject beschouwd worden. Ook al wordt hij gecommercialiseerd net voor de voorstelling (in september in Frankfurt) van de nieuwe generatie van de Continental GT, toch blijft hij exclusief want er worden maar 710 (net als het aantal pk’s) exemplaren gemaakt en het motorengamma van de nieuwe GT voorziet geen motor met dit vermogen. De Supersports is ook verkrijgbaar als cabriolet GTC.

Technische fiche

Afmetingen: L/B/H: 4,806 / 1,944 / 1,394m. Wielbasis: 2,746m. Voor-/achtertrein: 1,625/1,605m. Gewicht: 2.280 kg. Laadvolume: 358 liter.
Motor: 12 cilinder in W, 48v, 5998cc, biturbo. Maximaal vermogen: 710 pk aan 6000 t/min. Maximaal koppel: 1017 Nm van 2050 tot 4500 t/min.
Transmissie: vierwielaandrijving, automatische achtversnellingsbak met sequentiële bediening.
Ophanging: Vooraan: dubbele triangulatie, pneumatische vering. Achteraan: multilink as, pneumatische vering. Voor en achter: antirollbar.
Remmen: voor/achter: carbon keramische geventileerde en geperforeerde schijven 420 / 356 mm.
Wielen: 21 x 9.5″; Pirelli PZero 275/35 ZR 21 banden.
Prestaties: Topsnelheid: 336 km/u. 0-100 km/u: 4″0.
Gemiddeld verbruik: 15,7 l/100 km. Reservoir: 90 liter.
Basisprijs: 272.250 € btw inbegrepen.

Aan sensaties geen gebrek met de Bentley Continental GT Supersports.

Plus Min
+ Afgewerkt zoals geen ander
+ Onvergelijkbaar comfort
+ Melodie van de W12
+ Klassevolle lijnen
+ Indrukwekkende prestaties
+ Exclusiviteit
– Opzichtig
– Hoog gewicht
– Zware voortrein
– Voorbijgestreefd multimedia systeem

De uitzonderlijke afwerking valt zelfs op aan de zetelrails.

Zelfs aan de pedalen werd veel aandacht besteed.