Verschenen in 1998 als opvolger van de Escort viel de Ford Focus op door zijn innovatieve stijl, in tegenstelling tot zijn klassiek ogende voorganger. De wagen die ongetwijfeld tot de beste modellen van het Amerikaans merk gerekend mag worden was een wereldwijd succes, de meestverkochte wagen ter wereld in de jaren 2000. Maar in de loop van de jaren was daar iets minder van te merken bij de compacte wagen van de blauwe ovaal. Met de vierde generatie in 2018 moet daar verandering in komen. En het is een belangrijke vervanging want de Focus is goed voor 16 miljoen verkochte exemplaren in twee decennia.  (Marc Lacroix)

 

STORY

10/ 1998 : Focus Mk I (middelste foto) ;

03/ 1999 : Auto van het Jaar in Europa ;

2002 : Restyling ;

10/ 2004 : Focus Mk II (foto rechts) ;

2008 : Restyling ;

01/2010 : Focus Mk III ;

03/ 2011 : Commercialisatie Focus Mk III ;

10/2014 : Restyling ;

04/2018 : Focus Mk IV (voorstelling in Londen) ;

06/2018 : Focus Mk IV (commercialisatie).

 

AFMETINGEN

    • A. 4.38 m (Clipper 4.67)
    • B. 1.98 m (met spiegels)
    • C. 1.47 m (Clipper 1.49 m met dakrails)
    • D. 2.65 m

AFWERKINGEN

Instapversie Trend/ Trend Business, sportieve look ST-Line/ ST-Line Business, luxueuze versie Titanium/ Titanium Business, Active/ Active Business, Vignale.

 

DESIGN

In tegenstelling tot de VW Groep, die de gewoonte heeft zijn modellen lichtjes te laten evolueren, heeft Ford zijn Focus volledig herzien en veel aan het design gewerkt. De look bevestigt dat, maar ontbrak het de Focus MK III (foto links) aan personaliteit dan is het er bij de Focus IV (foto rechts) niet echt op vooruitgegaan! Ford is met een wit blad begonnen en heeft een model gecreëerd dat enkele elementen ui het segment overneemt, bijvoorbeeld van de BMW 1 Reeks en de Mercedes A Klasse…

 

De neus ligt duidelijk in de lijn van de recentste Fords waarbij vooral de « Aston Martin » grille opvalt ; de lichten doen denken aan de laatste Fiesta ;  het profiel en de daklijn geven de nieuwe Focus wel wat meer dynamiek. De vorm van de achterste zijruit heeft wat weg van een BMW, genaamd « Pli Hofmeister » bij de Duitse constructeur.

 

Het meest notoire feit is de terugkeer van de achterlichten met een klasssiek design. Bij de afrekening tellen vooral het gevoel van robuustheid en het hogere gamma waarin het model zich bevindt.

 

INTERIEUR

Spectaculaire vooruitgang wat het interieur betreft. Opmerkelijke ergonomie, touchsreen bovenaan het dashboard, minder knopjes, meer ruimte… Bij gebrek aan esthetische aantrekkelijkheid is soberheid wel op de afspraak. Op praktisch vlak werd er ook vooruitgang geboekt met talrijke opbergmogelijkheden.

 

De passagiers achteraan winnen aan ruimte en ook de koffer wordt groter. Die van de berlines en Clipper hebben een laadcapaciteit van 375 / 1354 liter en 608 / 1620 liter.

 

Standaard of als optie afhankelijk van de versies : panoramisch open dak (nieuw), HUD display (première voor Ford Europa), draadloze inductie oplader, Wi-Fi hotspot, SYNC 3 met 8 inch touchscreen, Bang & Olufsen Hi-Fi systeem (10 HP)…

 

MOTOREN

Benzine EcoBoost 1.0-85, 100 en 125 pk, 1.5-150 pk (en 182 pk voor de ST-Line en Vignale) ;
Diesel EcoBlue 1.5 95 en 120 pk, en een 2.0-150 pk. ; Allemaal met manuele 6-bak (automatische 8-bak beschikbaar voor EcoBoost 125 en 150 pk en EcoBlue 120 pk en 150 pk). Bij de automatische versnellingsbak maakt de pook plaats voor een draaiknop.

 

TECHNIEK

Gebouwd op een nieuw platform (« C2 ») beschikt de Focus IV over indrukwekkende technologie.

 

De Focus maakt veel van zijn achterstand goed, met standaard of optioneel afhankelijk van de versie : automatische noodrem, adaptieve snelheidsregelaar, autonoom rijden niveau 2, Stop & Go (is in staat zelf de remzone en verkeersborden te controleren), adaptieve intelligente LED koplampen, dodehoek detectie, « Park Pilot » parkeerhulp (met automatische versnellingsbak, autonoom sturen, transmissie, acceleratie, remmen…).

Eenvoudig, maar wel een bewijs van de aandacht die de Focus IV aan details schenkt, zijn deze ongelofelijke beschermingen die zich ontplooien aan de deuren bij het openen om beschadiging te voorkomen.

COMMERCIALISATIE

Juni 2018.

 

 

 

 

In België bleef het vorige model relatief discreet, maar de Focus blijft een blikvanger voor Ford op de Europese markt. Het belang van zijn vernieuwing hing dus af van een foutloze uitvoering. Op papier lijkt hij goed vertrokken, maar wat zal de werkelijkheid aantonen?