Test Ford Focus (03.12.2018)

Met de vervanging van de Focus doet Ford een belangrijke zet. In de jaren 2000 was dit model zelfs markleider. De nieuwste versie valt meer binnen het gareel en het geheel oogt serieus en stevig. En hoe voelt hij echt aan? Wij namen het stuur... (Marc Lacroix)

 

ONZE TESTVERSIE

  • Ford Focus EcoBlue 120 pk (diesel)
  • Titanium Business
  • Automatische 8 versnellingsbak
  • 35.975€ (29.350€ zonder opties) ; vanaf 27.700€ met deze motor en versnellingsbak als Trend Edition Business.

 

ONTDEKKING

Zoals was al vaststelden in de eerder gepubliceerde voorstelling is de stijl wat conservatiever dan bij de oorspronkelijke Focus. Dat weerhoudt de nieuwe Ford er niet van iets uit te stralen… Het eerste detail dat ons opvalt is de opening van de deuren waar een stuk uitschuifbaar plastic de deuren beschermt tegen beschadigingen, bijvoorbeeld in te smalle parkeerplaatsen. deze subtiliteit maakt deelt uit van het Parking Pack, samen met een achteruitrijcamera en een automatisch Active Park Assist 2 systeem (zie hieronder). De eerste indruk aan boord is dat het geel rijkelijk en serieus overkomt, ook al is het design Duits getint, sober dus. Het centraal in het dashboard geplaatste tablet is uitgerust met met het SYNC3 systeem, intuïtief en eenvoudig te gebruiken. De ergonomie oogt verzorgd.

 

De afwerking is mooi. Bij de lagere gedeelten werd helaas wat hard plastic gebruikt, maar ter hoogte van de knieën werd op de console een schuimvulling geplaatst : een zeldzaamheid, en zeker welgekomen. Eveneens positief is het zitgedeelte onder de knieën dat in de lengte verstelbaar is en vaker zou mogen voorkomen (met in dit geval ook nog de optie van 16 manuele instellingen, voor €370). Uitgerust met het Winter Pack konden we ook vaststellen tot op welk punt de verwarmde voorzetels… verwarmden. Zelden een zetel tegengekomen die zo warm aanvoelde. Dit pack omvat ook de praktische elektrische ontdooiïng van de voorruit. Eveneens praktisch is het Ford Easy Fuel systeem waarmee het reservoir geen stop heeft.

 

Het volume van het handschoenenkastje is beperkt maar het heeft verschillende compartimenten waardoor de handleiding perfect opgeborgen kan worden. Idem voor de centrale console, waar het volume vooral in de diepte zit en ook een pennenhouder voorzien is en praktische opbergvakken. Als optie (€150) kan ook een mogelijkheid voor draadloos opladen voorzien worden op de console.

 

OP DE BAAN

De 1.5 EcoBlue is geen raket maar slaat zich er goed doorheen. Soms wat luidruchtig maar de uitstekende geluiddemping van het interieur houdt perfect de geluidshinder in toom op de autosnelweg, waar de decibel waarden uitstekend zijn. Voor wie ze graag gebruikt zijn er ook klepjes aan het stuur (met de automatische bak) die ons wat klein lijken. Een iets groter formaat zou hun efficiëntie enorm verhogen.

 

Eenvoudig en efficiënt, de eerste HUD display van Ford geeft belangrijke informatie weer op een « plexi » die zich in uw gezichtsveld bevindt (optie van €450).

 

Ons exemplaar was uitgerust met de adaptieve snelheidsregelaar Stop & Go en herkenning van verkeersborden met snelheidsbeperkingen. Een autonoom systeem dat, samen met de automatische versnellingsbak, de rijstrook- en snelheidscontrole beheert (met automatische aanpassing in beide richtingen), en in functie van de verkeerssituatie (zonder tussenkomst van de bestuurder).

 

Ook autonoom is het Active Park Assist 2 systeem dat een parkeerplaats herkent en vervolgens het manoeuver uitvoert waarbij de controle genomen wordt over versnellingsbak, stuur en gas- en rempedaal , zowel bij achteruit als zijdelings parkeren (820€).

 

De automatische versnellingsbak met 8 versnellingen is niet van de snelsten, zelfs in Sport modus. Bij het schakelen van 2 naar 3 zakt het toerentaal minimaal, zeer nutteloos… De stuurinrichting is precies en licht. En zoals het bij Ford een goede gewoonte geworden is beschikt de Focus over een uitstekend chassis.

 

CONCLUSIE

Wat te zeggen, behalve dat deze Ford Focus goed geboren lijkt ! Met een mooie stijl, zij het dan iets minder persoonlijk dan de vorige, zet hij zijn talrijke troeven in de kijker, zowel op het vlak van afwerking als uitrusting, zeker wat de rijhulpsystemen betreft en gebruik ervan. Kortom, hij is geslaagd. Wat zal het publiek ervan denken?