ComToYou Racing heeft zijn debuut in het Wereldkampioenschap Rallycross niet gemist. De Belgische formatie bracht dit weekend op het circuit Jules Tacheny in Mettet voor de eerste keer een Audi S1 aan de start die het team kocht van EKS, het officiële team van Mattias Ekström. François Duval, die zich de voorbije maanden goed had voorbereid met enkele testdagen, samen met Enzo Ide, had de ambitie door te stoten naar de grote finale, maar hij strandde uiteindelijk nipt naast een finaleplaats met een 13de plaats na de vier reeksen.

« We hadden in de eerste manche een probleem met een gaskabel, waardoor we moesten rijden met een geleend onderdeel van EKS, maar dat bleek niet helemaal hetzelfde. Ik verloor wat tijd door haperingen bij het schakelen. En in de derde reeks ging ik zelf iets te breed en was onze start niet ideaal. In World RX ligt het niveau tegenwoordig enorm hoog. We hebben onszelf dit weekend echt niets te verwijten. We reden twee sterke reeksen en twee reeksen met een kleine hapering. In een startveld met enkel professionele coureurs, is het enorm moeilijk om dan een plaats te veroveren in de halve finale… »

En, er blijft natuurlijk altijd een verschil tussen een fabriekswagen en een ex-fabriekswagen van een jaar oud… « De technische evolutie van de Supercars is enorm. In vergelijking met vorig jaar hebben de Peugeots en Audi’s een enorme stap vooruit gezet. Onze auto is van een vorige generatie. Het verschil was groter dan we gedacht hadden. Maar, we hebben het potentieel van de Audi S1 toch getoond. Ik hoop dat we zo snel mogelijk weer aan de start komen van een manche van het Wereldkampioenschap met deze Audi S1 van Comtoyou, want wedstrijden rijden is de enige manier om snel progressie te maken. Tegenwoordig mogen we ook tijdens een WK-manche op vrijdag al trainen, dus dat zou voor Enzo ideaal zijn, » aldus François Duval, die erg gemotiveerd is om vaker zijn kunnen te tonen in rallycross. « Deze sport is ideaal voor mij. De testsessies en de wedstrijden tijdens het weekend zijn goed te combineren met mijn job als garagehouder. »

Dat Comtoyou ambitie heeft, blijkt wel uit het aantrekken van Guillaume Evrard, die vorig jaar nog de ingenieur was die verantwoordelijk was voor de VW Polo van wereldkampioen Johan Kristoffersson. Een aanstelling die duidelijk maakt dat Comtoyou dit project met Audi’s S1 in World RX op langere termijn aan wil gaan… (H. Van Opstal)