http://iloapp.vas.be/data/_gallery/public/144/151966231536153600_resized.jpg

Wordt de Regularity voor het derde jaar op rij de snelst groeiende autosporttak binnen de regionale autosport? Met 38 deelnemers aan de start van de Gitter Regularity, de openingswedstrijd in het kader van de Rally van Haspengouw, is het seizoen alvast goed ingezet.

Het is de eerste wedstrijd van het seizoen. De rallyproeven, de wedstrijdsfeer, publiek langs de kant… vooral dan moeten de deelnemers volop beseffen dat ze niet in een snelheidswedstrijd zitten maar regelmaat nastreven. Is het deze onvervalste competitiesfeer die ervoor zorgt dat ieder in de Gitter Regularity de « geheime seconden controles » het klassement op zijn kop zetten? Want de moeilijkheid is natuurlijk dat er niet geweten is waar en wanneer deze controles worden uitgevoerd.

Het was hoe dan ook een oefening die op maat gesneden bleek voor de ervaren rotten. Zo zagen we de Mazda 323 van Eric Claes en Willy Tuts voor het grootste deel van de dag aan de kop van de wedstrijd. « We reden de ganse dag geconcentreerd maar zonder stress. We keken zelfs niet naar de tussenstand. Blijkbaar waren we met onze gewone middelen, een tabellenboek, een rekenmachine en een ouderwetse chrono, toch niet slecht bezig. We hadden er geen erg in dat we aan de leiding stonden. »

Een aantal toppers vertoefden voor het gros van de wedstrijd in de bovenste regionen van de tussenstand, zoals Sander en Paul Van den Wyngaert met de VW Corrado 16v. Derde na de openingsproef met 0.170 punten, telden ze halverwege een constante 0.190 punten achterstand op de tweede plaats. De afwijkingen gingen op bepaalde trajecten alle kanten uit en de verschillen bleken soms miniem. Vandaar dat vader en zoon Van den Wyngaert uiteindelijk nog op een tweede plaats eindigden met … 0,080 punten achterstand op de leiders!

Op de 6de proef van de acht te verrijden RT’s viel de beslissing in de wedstrijd. « Na een haakse linkse bocht met grint gaf ik de mededeling waar elke regularity rijder op zit te wachten, » vertelt Willy Tuts. « We zijn achter op het tijdschema, je moet versnellen. Jammer genoeg hielden we deze versnelling aan op het rechte stuk van 950 m tot de volgende situatie. Daar stond dan de enige Geheime Seconden Controle van gans de wedstrijd. We kwamen daar 14 seconden te vroeg voorbij. Dat wordt dubbel bestraft. Hierdoor zakten we naar de 10de plaats… »

Dat gaf de zege weg aan oude bekenden, de regerende kampioen Luc Van den Bogerd en Benny Nuyts. Zij waren deze keer onderweg met een Ford Sierra, en niet met de vertrouwde VW Golf. « Het type wagen heeft er niet veel mee te maken, » legt ‘Gonzo’ uit. « Zoals iedere wedstrijd zijn we rustig begonnen en gestaag naar voren gekropen. Hier is het de GSK die het besliste. »

Voor het vervolg van het kampioenschap is het even wachten. Dat wordt de Sezoens Regularity, op zaterdag 19 mei.

Uitslag
1. Van den Bogerd Luc-Nuyts Benny (Ford Sierra 1987) 1,91
2. Van den Wyngaert Sander & Paul (Volkswagen Corrado 16v) 1,99
3. Budenaers Jimmy & Seppe (BMW 2002 1974) 2,35
4. Pierco Geert & Pascal (Alfa Romeo 33 Polizia 1988) 2,96
5. Maertens Sebastien – Verbeeck Raymond (Subaru Leone 1990) 3,32
6. Dierckx Filip & Joni (BMW E30 1987) 3,57
7.
Dierckx Elien & Stefanie (Toyota MR 1.6 1988) 3,94
8. Meeus Patrick & Ari (Ford Sierra 1985) 4,10
9.
Stevens Willy-Cooremans Marc (Peugeot 205 1989) 4,42
10. Claes Eric-Tuts Willy (Mazda 323 1983) 4,52…