Twee scratches volstaan niet voor Van Woensel en Albert

De tweede editie van de Rallye Lëtzebuerg heeft perfect aan de verwachtingen voldaan met twee jonge buitenlandse piloten die het in hen gestelde vertrouwen bevestigden. Griebel en Lopez toonden dat het een WRC geen vereiste is om op het voorplan te treden op het schitterende Luxemburgse parcours. (Door Bernard Verstraete)

Marijan Griebel had niet veel tijd nodig om de Hyundai i20 R5 onder de knie te krijgen. (Foto J. Bos)

Nadat hij zich liet opmerken in de Opel Adam Cup (tweede in 2013) en gedurende drie jaar met een officiële Opel Adam R2, met de titel van Europees Junior Kampioen vorig jaar als bekroning, probeert de Duitser Marijan Griebel het dit jaar hogerop met een R5. Na een mooie tweede plaats in de Rally van de Azoren voor zijn tweede rally met een Skoda Fabia van Baumschlager bevestigde hij afgelopen weekend opnieuw zijn talent door de Rallye Lëtzebuerg te domineren. Zijn prestatie is nog verdienstelijker omdat hij de Hyundai i20 R5 ontdekte die door Caren Burton Racing ingezet werd op initiatief van zijn gelegenheidscopiloot Johny Blom, die Griebel al steunde in 2013 door hem een Citroën C2 R2 en tweemaal DS3 R3 te laten besturen.

José Maria ‘Pepe’ Lopez nam de beste start maar moest zijn meerdere erkennen in Griebel. (Foto J. Bos)

Met zes WRC’s en vijf andere R5’s aan de start werd het geen gemakkelijke opdracht voor Griebel. De bevestiging volgde op de eerste proef waar een ander internationaal talent, de door Peugeot Sport gesteunde ‘Pepe’ Lopez, de scratch neerzette met de 208 T16 waarmee hij normaal aan het Europees Kampioenschap deelneemt. Maar de Spanjaar presteerde onregelmatig in tegenstelling tot Griebel die, ondanks amper twee scratches op acht proeven, de leiding nam op KP2 en stelselmatig zijn voorsprong uitbouwde. Hij besloot zijn kennismaking met de Hyundai i20 R5 met een overwinning, 13″6 voor Lopez die geen enkele andere scratch liet optekenen.

Chris Van Woensel bestuurde zijn Mitsubishi Lancer WRC05 voor het eerste in drie maanden en greep net naast de tweede plaats. (Foto J. Bos)

Vooraf als één van de favorieten beschouwd met zijn Mitsubishi Lancer WRC05 kwam Chris Van Woensel wat ritme te kort met dit jaar enkel de TAC Rally met een Porsche en een overwinning in Epernay op zijn actief. Van Woensel was twee maal de snelste maar kon nooit echt aanspraak maken op de overwinning. HIj greep uiteindelijk met amper 0″2 naast de tweede plaats.

« Met amper twee passages in de verkenningen, één om nota’s te nemen en een tweede als bevestiging, kon ik niet beter doen », erkent Chris. « Ik denk dat andere piloten over meer parcourskennis beschikken. Ik klaag niet, ik heb het spel eerlijk gespeeld en ik heb me goed geamuseerd, dat is het voornaamste. »

Michaël Albert zet zijn leerschool met de Fabia WRC verder en sloot de Top 5 af. (Foto J. Deskeuvre)

Aan het stuur van een Skoda Fabia WRC waarmee hij relatief weinig ervaring had boekte Michaël Albert veel vooruitgang in de loop van de wedstrijd. Albert reed twee snelste tijden en eindigde vijfde achter thuisrijder Steve Fernandes, bijgestaan door onze landgenoot Kevin Fernandez met een bij D-Max gehuurde DS3 WRC.

Steve Fernandes ontdekte de DS3 WRC en moest zich met de vierde plaats tevreden stellen. (Foto J. Bos)

Met zijn DS3 R5 kon Armand Fumal niet beter doen dan vorig jaar maar zijn zesde plaats is meer dan eervol in dit deelnemersveld. Fumal eindigde zelfs voor Ronny Foxius, vorig jaar nog tweede met de Fiesta R5 van D-Max, en Jourdan Serderidis die op het einde van de wedstrijd enkele plaatsen won na een moeilijk wedstrijdbegin met zijn DS3 WRC.

Eervolle zesde plaats voor Armand Fumal. (Foto J. Bos)

Zonder een minuut straftijd kon ook Jonas Langenakens in de Top 10 eindigen met zijn Mitsubishi Lancer Evo X maar hij was wel de beste in de klasse NR4.

Jonas Langenakens was de beste in de klasse NR4. (Foto J. Deskeuvre)

Anthony Dovifat kon in R2 niets inbrengen tegen de Opel Adam van de Deen Madsen en eindigde op een mooie 21e plaats met zijn Citroën C2, net achter Rainer Hermann die de klasse E1C op zijn naam schreef met zijn Opel Ascona 400. Ruim achter Hermann in Historic wonnen ook Christophe Daco en Ronny Laporte hun klasse. Julien Thirifays en Simon Habran daarentegen moesten zich in E1A met een ereplaats tevreden stellen achter de Luxemburger Jacques Gregorius.

Ronny Foxius kon zijn tweede plaats van vorig jaar niet overdoen met zijn Fiesta R5. (Foto J. Bos)

Einduitslag:
1. M. Griebel-J. Blom (D/L-Hyundai i20 R5) 1u08’36
2. J.M. Lopez-B. Rozada (E-Peugeot 208 T16) +13″6
3. C. Van Woensel-R. Snaet (Mitsubishi Lancer WRC05) +13″8
4. S. Fernandes-K. Fernandez (L/B-DS3 WRC) +40″5
5. M. Albert-W. Mergny (Skoda Fabia WRC) +1’01
6. A. Fumal-M. Louette (DS3 R5) +3’33
7. R. Foxius-Jennifer Thielen (L-Ford Fiesta R5) +3’46
8. J. Serderidis-Lara Vanneste (DS3 WRC) +3’49
9. R. Schwedt-H. Wichura (D-Peugeot 207 S2000) +4’04
10. J. Geist-S. Glatzel (D-BMW M3 – E1D) +4’15
11. Y. Munhoven-S. Lanners (L-Subaru Impreza STi – E1D) +4’35
12. J. Langenakens-K. Delvaux (Mitsubishi Lancer E10 – NR4) +5’05
13. J. Madsen-Line Lykke (DK-Opel Adam R2) +5’22
14. C. Steicher-Elke Irlacher (L/D-Mitsubishi Lancer E10 – NR4) +6’18
15. E. Moree-P. Meijs (NL-Mitsubishi Lancer E10 – NR4) +6’54
16. U. Gropp-H. Korz (D-Citroën DS3 R3 Max) +8’11
19. J. Gregorius-F. Diederich (L-Ford Fiesta R200 – E1A) +9’11
20. R. Hermann-G. Hüweler (Opel Ascona 400 – E1C) +9’52
21. A. Dovifat-K. Dejonge (Citroën C2 R2) +9’58
22. Karl & Marcel Dutronquois (Mitsubishi Lancer E9 – E1D) +10’10
23. C. Daco-D. Strotz (Ford Escort RS1800 – E1B) +10’45
30. J. Thirifays-M. Dujardin (Honda Civic VTi – E1A) +13’56
34. S. Habran-Elodie De Greef (Opel Adam Cup – E1A) +15’03
39. D. Roger-F. Baily (Peugeot 106 GTi – E1A) +20’33
40. R. Laporte-J. Manshoven (Opel Aacona B – VHC) +21’18
43. P. Lemince-G. Thiry (Subaru Impreza STi) +25’04…

Anthony Dovifat kon moeilijk beter hopen dan een 21e plaats. (Foto J. Bos)