Uitzonderlijke variëteit aan merken en modellen

Een jaar geleden kondigde Superstage de creatie van een nieuwe wedstrijd aan naast hun reeds bestaande organisaties op internationaal (Renties Ypres Rally en ConXioN Ypres Historic Rally) en regionaal niveau (Rally van de Monteberg en RS van Oudenaarde). Van 30 november tot 2 december zal de Ypres Rally Regularity zijn eerste editie beleven en hij oogt alvast veelbelovend.

In 1977 won een Lancia Stratos in Ieper in de handen van Bernard Darniche. De Italiaanse schone zou opnieuw een rol van betekenis kunnen spelen met Jochen Claerhout die bijgestaan wordt door de uitstekende Anton Dupan.

Na de zomervakantie leken de organisatoren bereid om zich tevreden te stellen met een zestigtal deelnemers, maar na de officiële sluiting van de inschrijvingen telt de lijst 82 deelnemers. Tel daar nog de deelnemers die enkel de Targa Florio Grand Prix rit op zondag 2 december rijden en het totaal komt op 157 wagens die het eerste weekend van december in Ieper te zien zullen zijn.

Omdat de Ypres Rally Regularity open staat voor wagens van 1950 tot 1987 zullen er geen vooroorlogse wagens van de partij zijn, die worden op zich al zeldzaam in dit soort evenementen. Het deelnemersveld is echter uitzonderlijk want alleen al in de regelmatigheidswedstrijd zijn niet minder dan 24 merken vertegenwoordig, goed voor 45 verschillende modellen.

De Porsches zullen in de meerderheid zijn n de Ypres Rally Regularity. Met Freddy Moors naast zich zal Serge Adriaens de oudste 911 besturen, een 2.4S. (foto E. Coppée)

Is Porsche onvermijdelijk het best vertegenwoordigd (26 exemplaren) dan is de variëteit nog steeds groter dan in de meeste Belgische regelmatigheidsklassiekers met Alfa Romeo, Austin/Morris, Austin Healey, BMW, Ford, MG, Opel, Peugeot, Renault, Toyota, Volvo, VW en de zeldzamere verschijningen zoals een Alpine Renault A110, Audi, Citroën, Honda, Lancia Stratos, Mercedes, Mitsubishi, Saab, en zelfs een Apal en een NSU. De Apal Coupé van Patrick Van Remoortel is de oudste wagen van het veld (1951), voor de… Renault 4CV van Ian en Julie Wright (1955) en de Volvo PV444 van Jean-Jacques Martens (1957).

Voor zijn eerste uitgave kan de Ypres Rally Regularity ook op een twintigtal buitenlandse deelnemers rekenen uit zes landen: Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Luxemburg, Zwitserland en zelfs Australië! Verrassend genoeg zijn er geen Nederlandse inschrijvingen.

Van Belgische zijde hebben enkele grote namen die zich vroeg ingeschreven hadden helaas hun plannen herzien, zoals Michel Decremer, die zo ook Patrick Lienne te voet stelt, Dirk Van Rompuy, Pieter Tsjoen, Paul Albert Herman (waardoor Baptiste Gengoux aan de kant blijft), Glenn Janssens en Benoit Verlinde. Het deelnemersveld blijft echter van een hoog niveau met een twintigtal deelnemers die aansprak kunnen maken op de overwinning en een dozijn anderen die als stevige outsiders beschouwd mogen worden. Een aangename vaststelling in een land waar de taal vaak een penaliserende factor is: de Franstaligen lijken beter vertegenwoordigd bij de zegekandidaten dan de Nederlandstaligen. Er zullen ook enkele bekende namen uit de « moderne » rallysport aanwezig zijn zoals Tim Van Parijs (met een Porsche 356), Kurt Heyndrickx (aan het stuur van een Porsche Targa), Guino Kenis en Theo Ulens (die zich stevig voorbereid voor een eerste ervaring met zijn zoon Tim), en enkele copiloten die de jongste jaren wat minder actief waren zoals Georges Van Oosten.

Onder de 45 verwachte modellen eind deze maand in Ieper ook twee Alfa Giulia’s en een Ford Cortina.

We zullen binnenkort vooruitblikken op de kanshebbers op de zege maar één ding is zeker: de Ypres Rally Regularity is meteen kandidaat voor een Europese erkenning (en zal dus minder toegankelijk zijn volgend jaar) en zal zich bij zijn eerste editie meteen plaatsen tussen de referenties in het genre. Naast de grote afspraak eind juni zal er voortaan een tweede grote auto evenement het hart van Ieper sneller doen slaan. (Bernard Verstraete)

Lijst van wagens die verwacht worden in de Ypres Rally Regularity

Met hun Audi Quattro’s behoren Dirk Depestel (foto hierboven) en Mario Varrewaere tot de weinige habitués van VAS wedstrijden die de uitdaging aangaan in Ieper. (foto S. Turkery)

Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo GT Junior
Alpine Renault A110 Berlinette
Apal Coupé
Audi Coupé / Quattro
Austin Healey 3000 Mk1
Austin Mini
BMW 2002
BMW 2800 CS
BMW E30 325i
Citroën Dyane
Ford Anglia
Ford Cortina
Ford Escort Mk1 + Mk2
Honda Civic CRX
Lancia Delta Integrale
Lancia Fulvia
Lancia Stratos
Mercedes Benz 280 SLC
Mercedes Benz 300 SEL 6.8 AMG
MG B GT + Roadster
Mitsubishi Lancer
Morris Mini Cooper

De NSU’s worden zeldzaam maar de toeschouwers kunnen er één bewonderen in Ieper op 30/11 en 1-2/12. (foto KVD)

NSU 1000
Opel Kadett C
Opel Manta A
Opel Monza
Peugeot 104 ZS
Peugeot 205
Porsche 356
Porsche 911 Coupé + Targa
Porsche 924
Renault 4 CV
Renault 5 Alpine Gr.2
Saab 99
Toyota Celica GT
Toyota Corolla GT
Toyota Starlet
Volvo Amazon 123 GT
Volvo 164
Volvo PV444
VW Golf 1 GTI
VW Porsche 914

 

De BMW 2002 (hier Adriaensens in 1972) behoorde tot de smaakmakers in de eerste edities van de 12U van Ieper. Drie exemplaren zullen proberen dat over te doen over drie weken in de 1e Ypres Regularity.