Tweevoudig vice-Wereldkampioen RX2 Series en kampioen van de Rally X Nordic 2018 wil actief blijven in de internationale rallycross. Na een campagne 2019 in het FIA Wereldkampioenschap Rallycross met team GCK, wil Guillaume De Ridder in de lente deelnemen aan het eerste 100% elektrische Wereldkampioenschap Rallycross.

Voor hij in mei als eerste Belgische piloot wil deelnemen aan het 100% elektrische kampioenschap Rallycross op het circuit van Spa-Francorchamps, waar de openingswedstrijd van het seizoen wordt verreden, was Guillaume De Ridder vorige week in Spanje. Op het circuit van Calafat testte hij de nieuwe wagen die door Olsbergs-MSE en QEV werd ontwikkeld voor het elektrische kampioenschap FIA RX2e.

“Het was voor mij de eerste keer dat ik met een elektrische wagen reed, » verduidelijkt Guillaume De Ridder.

“Ik dacht dat ik een beetje tijd nodig zou hebben om te wennen aan dit type wagen en dat ik mijn rijstijl zou moeten aanpassen aan het rijden met een elektrische wagen, maar uiteindelijk bleek de aanpassing vlotter te gaan dan verwacht. Tijdens de twee testdagen maakten we kennis met verschillende omstandigheden, waardoor het een heel productieve testsessie was. Het was ideaal om te ontdekken wat deze wagen te bieden heeft en om te zien of er bepaalde zwaktes zijn. Donderdag was het droog, vrijdag was de grip delicaat. Ik kon de verschillende evoluties van de software aan de tand voelen. Het leverde het bewijs op dat de FIA RX2e in de goede richting evolueert. Deze RX2e is een wagen die gezond en intuïtief is. »

De FIA RX2e heeft een kalender van zes wedstrijden verspreid over het Europese continent, in de marge van het FIA Wereldkampioenschap Rallycross. Het wordt de instapklasse voor elke rijder die ook Wereldkampioen wil worden.

 

“Na deze testsessie met een 100% elektrische bolide, heb ik geen twijfels meer. Dit is, wat mij betreft, de weg die we moeten volgen voor de toekomst, » bevestigt Guillaume De Ridder.

“Ik ben ervan overtuigd dat Rallycross de stap naar elektrische wagens moet zetten. Voor mezelf en voor België, wil ik een soort ambassadeur worden voor « Motorsport 2.0″ om de nieuwe vormen van mobiliteit en nieuwe milieuvriendelijke energieën te verdedigen. Daarom werken we momenteel erg hard om het budget te vinden voor een volledig programma in de FIA RX2e vanaf 2021. »

Het is geen evidente tijd voor de sportwereld, maar Guillaume De Ridder is ervan overtuigd dat het platform dat geboden wordt door de FIA en het Wereldkampioenschap Rallycross ideaal is om bepaalde waarden te promoten waar vaak aan voorbij wordt gegaan in de autosport.

“Dit kampioenschap RX2e is een ideaal platform om een mooi verhaal te maken van dit avontuur en om grote partners te betrekken bij dit project. Elektrische technologie biedt erg veel mogelijkheden. Ik kan me nu richten op andere sectoren die normaal niet actief zijn in de autosport. Een 100% elektrisch kampioenschap, zoals de FIA RX2e, biedt aan bedrijven de kans om zich op een dynamische en originele manier te engageren rond milieubewustzijn. Het Rallycross-format was al ideaal voor sponsors. De elektrische technologie zal dat nog accentueren, nu we positieve waarden kunnen uitdragen via de autosport. »

Kalender FIA RX2e 2021
22-23 mei // Spa-Francorchamps, België
12-13 juni // Hell, Noorwegen
3-4 juli // Höljes, Zweden
24-25 juli  // Barcelona-Catalonië, Spanje
31 juli – 1 augustus // Nürburgring, Duitsland
4-5 september // Lohéac, Frankrijk