Naast de langverwachte derde manche van het JobFIXers Belgian Rally Championship biedt de eerste editie van de South Belgian Rally ook plaats voor de rijders in het Criterium. Een wedstrijd in de wedstrijd die wel eens heel interessant zou kunnen blijken, want zoals zo dikwijls zullen de vaste waarden van deze aan de echte amateurs voorbehouden nationale competitie de degens kruisen met regionale teams die vastbesloten zijn om op eigen terrein hun vel duur te verkopen. Dat belooft…


Om nog maar eens het aantrekkelijke karakter van het door DG Sport uitgetekende parcours in de regio van Vresse-sur-Semois te bewijzen zullen de laureaten van de eerste twee Criterium-manches van dit bijzondere seizoen aan de start van de South Belgian Rally staan. In Landen wist Nicky Thijs met zijn BMW E36 de Rally van Haspengouw te winnen, en een goede week geleden deed Frederik Vandeloock met zijn BMW E30 hetzelfde in Oudenaarde, in de Aarova Rally. De Vlamingen maken ook nu weer deel uit van het groepje favorieten, net zoals Johnny Louies (BMW M3 E36), derde in Landen en Oudenaarde, maar ook Nick Hoens (Opel Manta A), die in de openingsmanche naar een top 5 reed.

Maar deze temmers van krachtige achterwielaandrijvers, waartoe ook Michael Pittelioen (BMW Compact F2000) behoort, en de voorwielaangedreven Opel Astra GSI van Jony Vande Walle, krijgen zeker te maken met een concurrentie die het terrein goed kent, en die bij lokale wedstrijden steevast goed voor de dag komt. Dan denken we onder andere aan Thomas Delrez (Renault Clio RS), Corentin Dozot (Renault Clio R3T), Aurélien Jaminet (Renault Clio R3), Didier Jaminet (Renault Clio 2 RS), Jérome Linchamps (Peugeot 206 RC), Francis Listrez (Skoda Fabia R2), Laurent Mottet (DS 3 R3), Dimitri Pirot (DS 3 R3), Romuald Thirion (Opel Ascona A), enz.


Een allesbehalve volledige lijst, want op dit niveau vallen nogal eens wat verrassingen te noteren. Bij de originele blikvangers noteren we ook nog de Porsche… 996 van Jean-Baptiste Lavaux, de DS 3 van amazone Julie Grandmont, of ook nog de schitterende Fiat 124 Spider GT van Dirk Vermeersch, en al even ervaren wijnbouwer als autocoureur.

Ook in het Criterium mag men zich dus aan heel wat ervaring verwachten. De teams krijgen er twee lussen van vier chronoritten voorgeschoteld.