Het basisprincipe van een winterseizoen is… dat het altijd te lang is. Voor de liefhebbers van de circuitracerij is dat wachten zo goed als over, want zaterdag 30 maart, starten de Hundred Series by BGDC opnieuw, met een eerste afspraak in 2019 op Circuit Zolder. 200 minuten actie waarin de verrassingen wel degelijk op de afspraak zullen zijn…

De Hundred Series by BGDC 2019 kennen een positieve status quo, maar opgepast er zijn ook nieuwigheden. De belangrijkste is zonder meer het partnership met Hankook… al blijft het voor de deelnemers vrij om met de banden naar keuze te rijden. Na iedere race is er een podium voor Hankook-rijders, met daar de beste teams op Hankook, ongeacht de klasse. De Koreaanse bandenfabrikant zal ook op voorruit van de deelnemers aanwezig zijn, maar zonder verdere aankoopverplichting.

Noteren we ook dat na iedere van de manches van de Hundred Series by BGDC 2019 er een podiumceremonie zal zijn voor het algemene klassement en de podia in klassen, want de Divisies verdwijnen. Om een degelijke promotie voor de competitie te garanderen, hebben de promotoren van de Hundred Series by BGDC ook besloten om van iedere meeting een samenvatting te maken, met commentaar in het Frans en het Nederlands.

Plaats aan de sport!

30 maart is de dag van de eerste afspraak, waarbij de Terlaemen 200 op één dag worden afgewerkt, met een kwalificatie van 45 minuten tussen 09u45 en 10u30 en een race tussen 13u50 en 17u10.

Vooraan in het peloton vinden we de wagens van de Divisies 3 en 4. Te beginnen met de… twee MARC Focus V8 van VDS Racing Adventures, voor Raphaël van der Straten en Harry Putz (#57) enerzijds, en Thierry en Alexandre de Latre du Bosqueau (#58) anderzijds. Verder vinden we de bekende Renault Mégane Trophy #10 in de klasse S-, met Patrick Asnong, Gaël Frère en Olivier Grevesse. De RXC Domec is terug in de Division 4 (Klasse G+), met Patrick Engelen, Philippe Daniels en Alain Berg. Verder vinden we in deze Division ook de prachtige Mustang van Olivier en Nicolas Hermans, de BMW M235i Racing Cup van de familie Buffet, met Denys, Emilien en Julien en de BMW 130d van Jurgen Vermeulen en Diederik Ceyssens.

Zoals de traditie het wil, zullen de snelste wagens van de Divisie 2 niet ver achter de ‘dikke’ bolides volgen en bij de minste aarzeling nemen zij het heft in eigen handen. Daarbij denken we aan de deelnemers van de Klasse F, met de Peugeot 308 Racing Cup #308 van Benoît Altruy en Charles Deknudt, de Peugeot RCZ Cup #288 van Laurent Tricoche, Philippe Hortulanus en Damien Dussoul, de Seat Cup #444 van Manfred Verbeke en Denis Smets, maar ook de Seat Leon Supercopa #84 (Bailly-Dewalheyns-Scamardi) en #27 (Peigneur-De Boeck), de Ford Focus RS #79 (Ronchail-Ronchail), de BMW Z4 #94 (Patzé-Aillaud-Patzé), de Honda Civic 2.0 T #99 (Comber-Gannon-Simmons) of de BMW 120d #101 (Maes-Rutten-Deketele) en #120 (Bradt-Van den Hove).

In de Divisie 1 die nog steeds populair blijft zien we heel wat deelnemers in de Klasse B (2 liter) met een strijd Renault-Honda-Vauxhall, al is die niet echt evenwichtig. Bij de Fransen zien we de Clio #13 (Deridder-Maquignon-Dupont), #28 (Charlier-Zahnen), #37 (Deger-Debroux-Jeukenne) en #510 (Vernaillen-X) om het op te nemen tegen de Civic #5 (Van Billoen-De Laet) en #53 (Franken-Libbrechts), maar vooral tegen de Astra #777 (Katsers-Ménage). Zal de ervaring van die laatsten weer het verschil maken? De typische Suzuki Baleno #88 is er voor de jongeren Dauw, Petralia en Leleu.

In de Klasse D (2,5 liter) vinden we de BMW 325i van divers pluimage met de #34 van Werckx-Werckx, de #70 van Lammens-Pullinckx-Cooreman en de #90 van Duville-Devleeschouwer. Deze Beierse bolides mikken op de top-10 algemeen. In de Klasse A (1600cc), zien we een Japanse strijd tussen de Honda Civic #3 (Van Belle-X), #38 (Niclot-Lannaux), #46 (Chevalier-Habran-Schein-Thiroux) #48 (Van Mechelen-Businaro-Ooms) en #118 (Ronveau-Pons-Faucon), tegen de ‘kleine’ Renault Clio #69 van Van Kuyk-Leten.

U hebt het begrepen, het zal spannen tijdens de Terlaemen 200…

Bron: Persbericht