Was de informatie een tiental dagen eerder gepubliceerd, dan had iedereen aan een aprilvis gedacht. En een goede zelfs! Maar nee, het is echt: Fernando Alonso zal de Grote Prijs van Monaco missen om deel te nemen aan de 500 Mijl van Indianapolis met het Andretti team. En een Honda motor, toch. Om deze aankondiging verkocht te krijgen kwamen McLaren en Honda uiteraard met goede argumenten voor de dag. Het voornaamste is dat Alonso één van de weinige piloten is die eventueel, ooit, in staat is de befaamde « Triple Crown » op zijn palmares te zetten, namelijk de GP van Monaco F1, de 24 Uren van Le Mans (waar hij binnenkort aan zal deelnemen, zoveel is duidelijk!) en de Indy 500, die hij dit jaar dus zal ontdekken.

Alonso slaat Monaco over. Het begin van het einde? (Foto Honda)

Maar dit forfait in Monaco, de meest prestigieuze en meest bekeken Grote Prijs van het jaar, heeft uiteraard meer om het lijf, namelijk een duikvlucht van het vertrouwen van de Spanjaard in de McLaren-Honda combinatie. Nee, het gaat dus niet beter in het team van Zak Brown. Nee, Fernando is niet gekalmeerd. En nee, er is niet veel hoop bij de Japanse constructeur… Fernando gelooft er niet meer in, zoveel is duidelijk, ook al gaf hij aan dat hij het seizoen zou volmaken bij McLaren, het klinkt niet echt geloofwaardig… De gevoeligheden worden nog even achterwege gehouden. Tot de problemen weer boven water komen. Of tot de scheiding uitgesproken wordt. In afwachting doet Honda – zonder verrassing – beroep op Jenson Button om de Spanjaard te vervangen naast Stoffel Vandoorne. Na zijn « gedwongen » pensioen keert de Brit dus terug. Net als Massa, een andere piloot die aan de deur gezet werd en uiteindelijk weer binnengehaald werd door zijn team. Maar wat heeft Button te zoeken in deze bodemloze put?