De Belgian Historic Cup schiet zijn seizoen op gang in het Nederlandse Zandvoort, waar de kranige oudjes driemaal de Nederlanders zullen vergezellen tijdens de Historic Zandvoort Trophy. Drie races voor de Historics en drie voor de Youngtimers samen met hun Nederlandse collega’s. Nadien worden de klassementen opgesplitst en kennen we de eerste leiders in de vier categorieën van de Belgian Historic Cup. Het seizoen ziet er veelbelovend, er zijn reeds 32 package deals de deur uit en er zijn gesprekken met Circuit Zolder om nog dit seizoen onder de Belcar vlag te rijden en ook nog een Klasse bij te creëren voor wagens met een bouwjaar tussen 1991 en 2000 en die destijds mee de Belcar hebben gekleurd onder de toenmalige Belcar Umbrella.

Back to the future

Even kort de geschiedenis induiken toen de Belcar Umbrella werd opengetrokken met daaronder de Belcar Original, de Belcar Endurance Cup, de Belcar Sprint Cup en de Belcar Historic Cup. In 2007 ging de Belcar Original richting SRO en kwam de Belcar Endurance Cup in handen van Hans Van de Ven die deze met succes omdoopte in de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. De Belcar Sprint Cup werd opgedoekt en de Historics gingen hun eigen gang. En tot op de dag van vandaag zijn de Historics nog steeds in volle glorie actief en werd zelfs een officieel Belgisch kampioenschap. De ex Belcar wagens die nu her en der onder zeil staan krijgen nu meer dan waarschijnlijk de kans om terug aan te treden in een nieuwe Klasse die zal worden gepromoot door BRAVO, maar onder het banier van Circuit Zolder en Belcar. In Zolder zijn ze alvast zeer enthousiast en het is de bedoeling om,  zodra er genoeg deelnemers zijn en alles goedgekeurd is,  wagens van 1982 tot 2000 apart te laten rijden. Zodoende kan men dan opnieuw spreken  over een echte “historic” Klasse en een echte “youngtimer” Klasse.

Filip Mahieu: “Het is nog allemaal een beetje prematuur, maar meer dan waarschijnlijk komt er dus in de loop van dit seizoen nog een Klasse bij. Indien alles vlot verloopt en eens de nodige handtekeningen gezet, zal deze nieuwe Klasse rijden tijdens de Zolder Historic GP en het American Festival Circuit Zolder Nascar Finals. Los van deze toch wel interessante informatie, verandert er momenteel niet spectaculair veel binnen de Belgian Historic Cup. We starten bij de Nederlanders voor drie races op een weekend. Voor dit eerste raceweekend worden de Historics (Klassen 1&2) en de Youngtimers (Klassen 3&4) opgesplitst. Tijdens de drie andere weekends rijden de Historics en de Youngtimers samen en komen de Nederlandse Youngtimers tweemaal het veld versterken in Zolder”.

“Met drie races tijdens de Historic Zandvoort Trophy, twee tijdens de Spa Summer Classic, drie tijdens de Zolder Historic GP en twee tijdens de Nascar Finals komen we voorlopig aan tien uitslagen waarvan de acht beste in rekening worden gebracht in de eindafrekening. Maar de kans is zeer groot dat we tijdens het laatste weekend toch drie races kunnen afwerken. Dan komt het totaal op elf en kunnen we drie schrapresultaten inlassen. Ik vind dit belangrijk, want indien iemand een weekend van drie races moet passen zoals in Zandvoort met ondermeer de zeer scherpe geluidsnormen, dan kunnen de piloten deze inbrengen als schrapresultaten. De traditionele seizoenafsluiter op de Nürburgring moeten we dit jaar aan ons laten voorbij gaan wegens een kalenderoverlapping met de Nascar Finals op Circuit Zolder”.

Vorig jaar waren er enkele belangrijke verschuivingen inzake de bouwjaren binnen de verschillende Klassen, maar dit seizoen blijft alles bij het oude. Hieronder nog eens de beknopte technische uitleg inzake de verschillende Klassen.

De (voorlopige) verschillende Klassen

De Klasse 1 is voorbehouden voor wagens, voorzien van een FIA htp (Historisch Technisch Paspoort) en een bouwjaar tot en met 1981. Wagens, gebouwd na 1972, mogen beschikken over slicks.

De Klasse 2 huisvest ook wagens met een bouwjaar tot en met 1981 binnen de FIA reglementering annex K maar met een technische evolutie. Deze twee Klassen worden zoals vanouds onderverdeeld in verschillende Groepen naargelang de cilinderinhoud.

De Klassen 3 en 4, tot en met 2014 nog de Belgian Youngtimer Cup, worden net als vorig seizoenen opgeslorpt door de Belgian Historic Cup, en de Klasse 3 (GT) en de Klasse 4 (Tourisme) huisvesten wagens met een bouwjaar tussen 1982 en 1990. De Klassen 3 & 4 mogen ook op slicks blijven rijden, net als de voorgaande jaren. Ook hier is er nog een onderverdeling in verschillen Groepen naargelang de cilinderinhoud.

Verder blijft ook de gastklasse bestaan voor wagens die niet volledig passen binnen het huidige reglement, maar wel voldoen aan de veiligheidsvoorschriften of voor piloten die zich sporadisch eens inschrijven en zich niet willen mengen met de titelontknoping. Deze wagens pakken geen punten binnen het kampioenschap.

Kalender

BHC: Belgian Historic Cup
29 – 30 april                          Historic Zandvoort Trophy – 3 races
23 – 25 juni                           Spa Summer Classic – 2 races
05 – 06 augustus                Zolder Historic Weekend – 3 races
14 – 15 oktober                  Amercan Festival Nasar Finals 2 of 3 races