Zijn gedurfde prijs maakt van de Hyundai Ioniq PHEV de goedkoopste plug-in op de mark. Een voorstelling van het nieuwste familielied dat ecologie hoog in het vaandel draagt. (Marc Lacroix)

Gamma : Zoals voorzien komt Hyundai na de hybride en elektrische versies met een derde versie van Ioniq op de proppen: de Plug-In Hybrid (PHEV) die de voordelen van een hybride motor met die van een volledig elektrische combineert.

Uitrusting : Zoals steeds bij Hyundai beschikt ook de nieuwe Ioniq over een zeer concurrentiële prijs / kwaliteitsverhouding.

Techniek : Een elektrische motor met 44,5 kW (zo’n 60,5 pk) waarmee 63 km gereden worden in autonome modus en een 1.6-141 pk verbrandingsmotor op benzine (net als de hybride versie) ; de capaciteit van de belangrijkste batterij (8,90 kWh in plaats van 1,56 kWh) onderscheid de de Ioniq Plug-In Hybrid van de hybride versie (HEV).

Verbruik / CO2 uitstoot : 1,1 liter/100 km & 26 g/ km maken hem fiscaal bijzonder aantrekkelijk ; globale autonomie van 1.100 km.

Werking : Wisselt automatisch tussen de hybride en elektrische modus in functie van verschillende parameters (rijstijl, capaciteit van de batterij) of volgens de wens van de bestuurder.

Opladen van de batterij : ongeveer 2u15 via een klassiek stopcontact ; hoge snelheid niet voorzien voor deze versie !

Afwerkingen : In navolging van de andere Ioniq modellen is hij verkrijgbaar in twee versies : Premium et Executive. De enige optie : de metallic lak.

Prijs/Garanties : Vanaf 33.999€ (Premium) & 36.999€ (Executive), btw inbegrepen; 5 jaar (globaal) en 8 jaar (batterijen).

Commercialisatie : nu al beschikbaar.

Hyundai prijzen