Meer dan 1,5 miljoen Hyundai SUV’s werden in Europa aan de man gebracht sinds de lancering van de Santa Fe in 2001, waarvan 400.000 Santa Fe’s. Met de vierde generatie wil het model aan prestige winnen. (Marc Lacroix)

Design : Eerder dynamisch en stijlvol ; grote « Cascading Grille » ; koplampen in twee delen zoals de Kona, de kleine nieuwe SUV van Hyundai.

Gespierde flanken ; uitgesproken wielkasten ; achterste zijruit 41% groter om de zichtbaarheid naar achteren te verbeteren.

In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe Santa Fe 8cm langer, 4,77m in totaal.

Interieur: Horizontaal uitgewerkt ; verhoogde zichtbaarheid ; hogere materiaalkwaliteit ; naden op het dashboard en luxueuze zetelbekleding.

Sober en verzorgd instrumentenpaneel ; 7′ touchscreen (basis) geplaatst in het centrum van het dashboard ; nieuw multimediasysteem compatibel met Android en Apple ; Infinity 12HPO audio van 630 W).

Een HUD projecteert een virtueel beeld van 8,5 inch op de voorruit. Het beeld kan aangepast worden om overdag en ‘s nachts een betere zichtbaarheid te verkrijgen.
Ruimer interieur dankzij de langere wielbasis ; lager en verder naar achteren geplaatste achterbank.

Koffer: Capaciteit verhoogd met 40 liter tot 625 liter ; de tweede rij zetels kan in één beweging neergeklapt worden.

Motoren: 1 benzine « Theta II » 2.4-185 pk en 2 diesels CRDi R 2.0-150 pk of 182 pk (manuele transmissie met 6 versnellingen of de nieuwe automatische 8-bak en de krachtige R 2.2-197 pk exclusief met de nieuwe automatische 8-bak.

Allemaal volgens Euro 6C normen ; efficiëntere motoren, nieuwe transmissies, waarvan een automatische 8 versnellingsbak, verwacht voor 2020.

Techniek: Vierwielaandrijving met HTRAC variabele koppelcorrector voor beter wendbaarheid en toepassing van koppel in functie van de grip van de wielen en de snelheid ; 3 modus (Normal, Sport en Intelligent).

Veiligheid: Nieuwe Smart Sense systemen met onder andere adaptieve snelheidsregelaar, gestuurde koplampen, rijstrookcontrole, 360° scherm…

Premières in de sector: Rear Occupant Alert detecteert passagiers op de achterbak wanneer de bestuurder de wagen verlaat, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist waarschuwt de bestuurder als wagens langs achteren naderen, remt automatisch indien nodig wanneer u bij beperkte zichtbaarheid achteruit rijdt, en Safety Exit Assist waarschuwt voor ongevallen wanneer wagens langs achteren naderen en sluit tijdelijk de deuren zodat passagiers de wagen in veiligheid kunnen verlaten.

Voorstelling / commercialisatie: salon van Genève in maart / lente 2018.

 

Generatie 1 (2001), 2 (2006) en 3 (2012) van de Santa Fe.