Het dubbele finaleweekend van het Belgisch kampioenschap rallycross en de Rallycross Challenge Europe bewees eens te meer dat er dringend nood is aan vers bloed in de topklasse. Bij de Supercars werd Jos Jansen Belgisch kampioen, maar hij moest de laatste finale zelfs niet meer rijden, want de drukker uit Hoeselt bleef als enige over.

Jochen Coox brak immers de motor in zijn VW Polo, terwijl Johnny Verkuringen zijn Subaru aan de kant moest zetten door een kapotte transmissie. Jansen moest zelfs niet meer starten om zijn titel veilig te stellen. Ook in de Rallycross Challenge Europe viel de beslissing nog voor de finale. Mandie August, aan de start met de Audi S3 Supercar in de All-Inkl kleuren, was al voor de finale kampioen in de Challenge. Die finale werd volledig overklast door Michaël De Keersmaecker met zijn nieuwe Ford Fiesta ontwikkeld voor World RX. De piloot uit Londerzeel kon de testkilometers goed gebruiken voor de volgende World RX-manche op de Estering in Duitsland.

Michael De Keersmaecker domineerde de finale in de RCE-Challenge.

Michael De Keersmaecker domineerde de finale in de RCE-Challenge.

Mandie August stelde haar titel in de RCE-Challenge veilig.

Mandie August stelde haar titel in de RCE-Challenge veilig.

« Het niveau in het WK ligt bijzonder hoog. We hebben al een dag getest in Zweden en ik heb twee dagen getest in het Franse Essay met de nieuwe motor geprepareerd door Trollspeed. Het is een motor zoals die in de topwagens, met meer koppel dan de krachtbron van mijn Focus van vorig jaar. En de ophanging is compleet anders. Ik moet mijn rijstijl echt aanpassen. Om mee te strijden voor een plaats in de halve finales moet alles perfect zijn, de motor, maar ook de afstellingen van het onderstel en de piloot. Daarom is het belangrijk om veel te testen. In Frankrijk reden we evenveel ronden dan in vier WK-manches, » vertelde De Keersmaecker.

Gelukkig was er meer te beleven in de nevencategorieën. In Super 1600 stonden de twee titelkandidaten naast elkaar op de eerste rij van de finale. Dennis Remans en Davy Van den Branden hadden exact hetzelfde puntenaantal. De spanning was te snijden. Remans schoot het best uit de startblokken en pakte de zege en de titel voor uittredend kampioen Van den Branden, die zijn Citroën al verkocht had.

Het duel tussen Dennis Remans en Davy Van den Branden in S1600 was razend spannend.

Het duel tussen Dennis Remans en Davy Van den Branden in S1600 was razend spannend.

Bij de Supernationals tot twee liter ging de titel naar Martijn Vanhove, al behaalde Danny De Beuckelaer zijn 5de zege van het seizoen met zijn Volvo C30. Bij de +2-liters viel Steve Volders in de halve finale uit door een gebroken uniball, waardoor zijn titel verkeken leek, want met een zege of een tweede plaats zou Kristof Bex de titel pakken. Maar, meteen na de start viel Kristof Bex uit met… een kapotte alternator. Ongelofelijk veel pech voor Bex, die de titel opnieuw naar Steve Volders zag gaan. De dagzege was voor Bert Bosmans.

Steve Volders voelde de titel door de vingers glippen, maar ook Kristof Bex kende pech in de finale, zodat Volders nog mocht vieren.

Steve Volders voelde de titel door de vingers glippen, maar ook Kristof Bex kende pech in de finale, zodat Volders nog mocht vieren.

 

Foto’s Dave Smeets