De kleine Belgische autosportwereld en BMW fans zijn vandaag in de rouw. Julien Mampaey, stichter van het legendarische JUMA team, is heengegaan op 73-jarige leeftijd. De naam Mampaey is voor eeuwig verbonden aan het merk uit München, maar ook aan de 24 Uur van Francorchamps waar hij een spilfiguur was in de jaren 70 en 80.

Nadat hij zelf piloot was in bergkoersen met een 2002 en zich ontfermde over de wagens van Eddy Joosen liet Julien zijn eerste wagen debuteren in de etmaalrace in Spa onder de JUMA vlag in 1975. In 1976 zet hij een 3.0 CSL in voor Joosen en Jean-Claude Andruet en een jaar later behaalt het duo de overwinning met een 530i. De JUMA clan zou vanaf dan jarenlang steeds in de voorposten te vinden zijn. In 1982 volgende een nieuwe zege met het trio Joosen-Heyer-Hahne en de befaamde Bastos 528i. Twaalf maanden later sturen Heyer en Hahne, gekoppeld aan Thierry Tassin, opnieuw voor een succes met een 635 CSi coupé. Daarbovenop behaalde het team nog vijf tweede plaatsen in 78, 79, 80, 81 en 84.

JUMA schreef voor de laatste maal de 24 Uur van Le Mans op zijn palmares in 1998, ditmaal met zoon Bart aan het roer en met de 320i van het trio Duez-Cudini-Van de Poele. Een machtsoverdracht want Bart had enkele jaren geleden de RBM structuur opgericht die BMW in verschillende kampioenschappen voor toerismewagens zou vertegenwoordigen, waaronder sinds 2012 in DTM.

Het is tegenwoordig geen zeldzaamheid om verschillende BMW’s tegen te komen met daarop de vier letters die mythisch zijn voor fans van het Beierse merk. De redactie van Speed Magazine biedt zijn innige deelneming aan de familie en naasten van Julien Mampaey aan.