Ook in het Duitse Buxtehüde stond er geen maat op de dominantie van Volkswagen in het Wereldkampioenschap Rallycross. Op de Estering, waar de eerste haarspeldbocht elk jaar voor heel wat schade en incidenten zorgt, werd hard gebikkeld. Maar, het was weer Johan Kristoffersson die won. Zijn 8ste zege op rij en al zijn 10de succes dit seizoen. Indrukwekkend.

Zoals elk jaar, waren de incidenten in de eerste bocht op de Estering niet te tellen. Maar, uiteindelijk waren het toch weer de « usual suspects » die de halve finales haalden. In de eerste halve finale stelde PSRX, het team van Petter Solberg en Volkswagen Zweden, de wereldtitel bij de Teams veilig. Kristoffersson en Solberg kwamen als duo het best uit de eerste bocht, terwijl Timmy Hansen in het decor knalde samen met Anton Marklund met de Renault van GRC. Kevin Hansen kon de eer van Peugeot redden door zich ook te plaatsen ten koste van Baumanis.

In de tweede halve finale domineerden de Audi’s van Ekström en Bakkerud. Sébastien Loeb zette een aanval in op de derde plaats van Eriksson, maar daarbij werd de Peugeot-rijder in de muur gezet. Game over. Niclas Grönholm profiteerde en stootte door naar de grote finale.

Die finale werd met rood afgevlagd toen Kevin Hansen met zijn Peugeot hard in de vangrail knalde in de tweede ronde. Bij de herstart nam Kristoffersson de kop, terwijl even verder zijn teamgenoot Solberg, typerend voor het seizoen van de Noor, zijn Volkswagen aan de kant moest zetten. Kristoffersson nam op indrukwekkende wijze afstand van de Audi’s van Ekström en Bakkerud. De 10de zege van de tweevoudige Zweedse Wereldkampioen Rallycross was een feit.

« Een wereldtitel veroveren, dat is altijd een fantastische prestatie, » aldus Sven Smeets, de baas van Volkswagen Motorsport, die in Buxtehüde de formatie van Solberg en Kristoffersson kwam feliciteren. « We hebben een schitterend seizoen beleefd en deze twee jaar samen met PSRX hebben we ook dit jaar weer bekroond met twee wereldtitels. Bravo aan het team! »

In Super 1600 ging de overwinning naar de Rus Aydar Nuriev met zijn Skoda Fabia, maar Rokas Baciuska had aan een tweede plaats voldoende om de Europese titel veilig te stellen met zijn Audi. (HVO/foto’s Johan Hendrickx)